AIC-N
Luftfartstilsynet publiserer meldinger i form av AIC (Aeronautical Information Circular). AIC publiseres i to serier: AIC N for meldinger til norske aktører og AIC I for meldinger til internasjonale aktører. Disse meldingene inneholder informasjon som ikke har et innhold som gjør det nødvendig å publisere NOTAM eller oppdatering av AIP (Aeronautical Information Publication), men som inneholder tema knyttet til flysikkerhet, navigasjon, eller tekniske, administrative og juridiske forhold.
Reiseplanlegging med destinasjon og alternative landingsplasser som betjenes av samme tårnsenter (RTC)
Forskrift om endring av BSL D 1-1 – Utsettelse av krav om automatisk lokalisering av større fly
Luftfartstilsynet vedtok den 1. desember 2022 forskrift om endring av forskrift 7. august 2013 om luftfartsoperasjoner (BSL D 1-1). Endringen gjør forordning (EU) 2022/2203 gjeldende som del av BSL D 1-1.
03.04.2024Forskrift om opprettelse av permanent restriksjonsområde i luftrommet over Equinor Tjeldbergodden
16. november 2022 fastsatte Luftfartstilsynet forskrift om opprettelse av permanent restriksjonsområde i luftrommet over Equinor Tjeldbergodden, Aure kommune i Møre og Romsdal.
03.04.2024Forskrift om opprettelse av permanent restriksjonsområde i luftrommet over Equinor Kollsnes Prosessanlegg
24. november 2022 fastsatte Luftfartstilsynet forskrift om opprettelse av permanent restriksjonsområde i luftrommet over Equinor Kollsnes Prosessanlegg, Øygarden kommune i Vestland fylke.
03.04.2024Forskrift om opprettelse av permanent restriksjonsområde i luftrommet over Equinor Stureterminalen
24. november 2022 fastsatte Luftfartstilsynet forskrift om opprettelse av permanent restriksjonsområde i luftrommet over Equinor Stureterminalen, Øygarden kommune i Vestland fylke.
03.04.2024Layout og innhold i OM-D for CAT operatører
ORO.MLR.100 fastsetter krav til operative manualer i flyselskap. AMC3 til denne bestemmelsen redegjør i mer detalj hva den enkelte manual som minimum skal inneholde.
03.04.2024Særskilte krav til flyoperatører som skal utøve ervervsmessig lufttransport på norske lufthavner
Som følge av at operatører ble pålagt å evaluere og kategorisere alle lufthavner de trafikkerte etter kompleksitet, ble en del norske lufthavner i 2002 gitt en minimumskategorisering av myndighetene (Bø-rapporten). I løpet av de 20 årene som har gått siden da, har det skjedd store endringer i teknologi og innflygingssystemer, samt at trafikkmønstrene har endret seg vesentlig.
03.04.2024Endring av koordineringsstatus for Svalbard lufthavn, Longyear (LYR)
Luftfartstilsynet har 3. juni 2022 endret koordineringsstatus for Svalbard lufthavn, Longyear (LYR), fra fasilitert Level 2 til koordinert lufthavn, Level 3.
03.04.2024