Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 07/22 Reiseplanlegging med destinasjon og alternative landingsplasser som betjenes av samme tårnsenter (RTC)
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 07/22 11 MAI

Reiseplanlegging med destinasjon og alternative landingsplasser som betjenes av samme tårnsenter (RTC)

I forbindelse med innføring av forordning (EU) 2020/469, der de fleste bestemmelsene i forordningen ble gjeldende fra 27. januar 2022, ble det gjennomført en del endringer til forordning (EU) 2017/373. Luftfartstilsynet er kjent med at det har blitt en del usikkerhet blant flyoperatører angående fortolkning av bestemmelsen (EU) 2017/373 Part-AIS vedlegg 3, AD 2.23 pkt. 5, og gir i denne AIC informasjon om Luftfartstilsynets forståelse av bestemmelsen.

Forordningen (EU) 2017/373 er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift (FOR-2018-09-24-1407) publisert i BSL G 1-3, som regulerer tjenesteytere innen flysikringsområdet. Forordningens Part-AIS vedlegg 3, AD 2.23 gir bestemmelser om innhold i AIP, og pkt. 5 lyder:

«5. description of the interdependencies of service availability or indication of aerodromes not suitable for diversion from the aerodrome (airspace users shall not plan an aerodrome as alternate when serviced by the same remote tower centre), if deemed applicable.»

Luftfartstilsynet legger til grunn at bestemmelser om kunngjøring i AIP skal bidra til at berørte, i dette tilfellet flyoperatører, får den informasjon som er nødvendig for å planlegge og gjennomføre flyging i henhold til øvrige bestemmelser for sin flyging. Bestemmelsen AD 2.23 pkt. 5 er slik sett en bestemmelse om hva kunngjøringstjenesten er pålagt å publisere, og ikke en bestemmelse som retter seg mot flyoperatørene. I bestemmelser som regulerer flyoperatørene er det ingen tilsvarende bestemmelser som gir til kjenne begrensninger for reiseplanlegging med destinasjon og alternativ landingsplass betjent av samme tårnsenter (RTC). Flyoperatørene omfattes av bestemmelsene CAT.OP.MPA.175 Flight preparation (b) (6) (publisert i BSL D 1-1) som stiller krav om en skjønnsmessig vurdering fra pilot av hva som er tilstrekkelig av bakkeutstyr og tjenesteleveranser i forbindelse med planlegging og gjennomføring av flygingen. Kunngjøring av tilgjengelig bakkeutstyr og tjenesteleveranser for den enkelte flyplass skjer gjennom kunngjøringstjenestens publikasjoner (bl.a. AIP).

Det er pr. mai 2022 etablert ett Remote Tower Centre i Norge, Bodø RTC, og Avinor Flysikring AS er godkjent som yter av lokal flygeinformasjonstjeneste (AFIS) til følgende lufthavner fra RTC:
ENRS Røst
ENSS Vardø
ENHK Hasvik
ENBV Berlevåg

Flere enheter forventes overført til RTC.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev