AIC-N
Luftfartstilsynet publiserer meldinger i form av AIC (Aeronautical Information Circular). AIC publiseres i to serier: AIC N for meldinger til norske aktører og AIC I for meldinger til internasjonale aktører. Disse meldingene inneholder informasjon som ikke har et innhold som gjør det nødvendig å publisere NOTAM eller oppdatering av AIP (Aeronautical Information Publication), men som inneholder tema knyttet til flysikkerhet, navigasjon, eller tekniske, administrative og juridiske forhold.
Godskriving av militær flygerutdanning (utgått)
Denne AIC er utgått og erstattet av AIC-N 11/23.
03.04.2024UPRT (Upset Prevention and Recovery Training)
Per 20. desember 2019 er UPRT en del av treningsprogrammet for følgende utdannelser: MPL og ATP(A) integrerte kurs.
03.04.2024Krav til auditrapport ved søknad om wet-lease
Luftfartstilsynet opplever økende bruk av wet-lease blant norske luftfartsselskaper. I den forbindelse ønsker vi å presisere en side av ansvaret til innleier når det benyttes wet-lease.
03.04.2024Oppheving av kravet om teknisk og operativ godkjenning for skolebaser
Denne AIC-en informerer om oppheving av bestemmelsen i forskrift 30. oktober 2001 nr. 1231 om krav til teknisk/operativ godkjenning av flyplasser (BSL E 1-2) punkt 4.1 bokstav e.
03.04.2024Vurdering av sjøgang ved planlegging av flyging på norsk kontinentalsokkel
Luftfartstilsynet har i samråd med aktuelle helikopteroperatører, petroleumsoperatører og arbeidstakerorganisasjoner utarbeidet felles retningslinjer til bruk ved vurdering av sjøgang når det planlegges flyging på norsk kontinentalsokkel.
03.04.2024Bruk av forankret ubemannet luftfartøy i Norge
BSL A 7- 1 Forskrift om luftfartøy som ikke har fører om bord mv. gjelder også i de tilfeller hvor det ubemannede luftfartøyet er festet til bakken ved hjelp av sikringsline, wire eller strømførende kabel. Det stilles således de samme krav til operatør og luftrom som for ubemannede fartøy som ikke er forankret.
03.04.2024Værminima ved godkjenning av ervervsmessige SET-IMC operasjoner i Norge
For å kunne utføre ervervsmessig lufttransport med en-motors turbinmotor fly under instrument-flyforhold eller om natten (SET-IMC) kreves det særskilt godkjenning fra luftfartsmyndigheten. Dette følger av bestemmelsene i forordning (EU) nr. 965/2012, vedlegg V, subpart L (SPA.SET-IMC).
03.04.2024Informasjon om kommende forslag om påbud om muliticrewkonsept for ruteflyginger på norske kortbanelufthavner
07/19 Endring av forskrift om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftfarten (BSL sec)
Luftfartstilsynet har gjort endring i forskrift om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftfarten (BSL sec) 1. mars 2011 nr. 214. I § 3 andre ledd er kommisjonsforordning (EU) 2019/103 og kommisjonsbeslutning C(2019)132 tatt inn som norsk rett.
03.04.2024Godkjenning av operative sekundærbaser
Luftfartstilsynet vil med dette presisere ovenfor norske AOC innehavere at operativ virksomhet utenfor operatørens hovedbase vil kunne medføre krav om Luftfartstilsynets godkjenning, jf. Luftfartstilsynets vilkår for lisens* og forordning (EU) 965/2012**, OPS ORO.GEN.130(a) jf. GM1 ORO.GEN.130(a) pkt. (a)(5).
03.04.2024