Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrering som droneoperatør på flydrone.no
    • Søke om tillatelse for spesifikk kategori

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisiko-operasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Regelverk

    Skjemaer

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 31/19 UPRT (Upset Prevention and Recovery Training)
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 31/19 17 DES

UPRT (Upset Prevention and Recovery Training)

Per 20. desember 2019 er UPRT en del av treningsprogrammet for følgende utdannelser: MPL og ATP(A) integrerte kurs.

I tillegg er det nye krav for klasse- og typekurs på følgende klasser og typer, samt instruktørkurs:

  • single-pilot aeroplanes operated in multi-pilot operations
  • single-pilot non-high-performance complex aeroplanes
  • single-pilot high-performance complex aeroplanes
  • multi-pilot aeroplanes

SFI/TRI: Det er nye krav til trening i UPRT for simulatorinstruktører.

MPL- og ATP(A)- integrerte kurs

Fra 20. desember 2019 skal ATO'er ikke starte nye kurs, før utdannelsesprogram som inneholder UPRT, jfr. FCL.745.A, er godkjent.

Søknad om godkjenning av revisjon av treningsprogrammer skal sendes til: mailto:postmottak@caa.no

Class- and Type ratings

Fra 20. desember 2019 skal ATO'er som tilbyr utdannelse på de berørte klasser og typer ikke starte nye kurs, før programmet er godkjent og inneholder de nye kravene til UPRT trening.

Dersom det ikke finnes EASA godkjente simulatorer som er oppgradert i henhold til CS-FSTD(A) issue 2, eller disse ikke er tilgjengelige for bruk, kan ATO søke om unntak fra bestemmelsene i henhold til forordning (EF) 216/2008, artikkel 14(4). Det ligger vedlagt et eksempel på hvilke faktorer som skal vurderes og dokumenteres ved en eventuell søknad om unntak. Eksemplene er ikke uttømmende og gjelder kun for unntak dersom det ikke finnes tilgjengelige FSTD. Søknad om unntak fra bestemmelsene sendes til: postmottak@caa.no.

På tilsvarende måte vil det være mulig å søke om unntak dersom elevene ikke oppfyller forhåndskravet som beskrevet i FCL.720.A(b)(5).

TRI/SFI

Fra 20. desember 2019 er spesifikk UPRT trening en del av programmet for de berørte "class and type ratings", og derved også en del av utdannelsen til TRI/SFI.

ATO'er som tilbyr TRI/SFI kurs på de berørte klasser og typer, kan ikke starte nye kurs før revidert treningsprogram er godkjent. Alternativt kan en søke om unntak fra bestemmelsene dersom det ikke finnes godkjente FSTD til å gjennomføre de nye kravene til UPRT trening.

Ved spørsmål - kontakt:

Ansvarlig inspektør for ATO

alternativt:

Wiggo Nystuen
Flygerinspektør
+47 982 61 707

Se også

Skjema/Form: Exemption in accordance with Regulation (EC) 216/2008 Article 14(4)
Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 926 42 632 (ved ekstraordinære hendelser og ulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev