Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 09/19 Værminima ved godkjenning av ervervsmessige SET-IMC operasjoner i Norge
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 09/19 13 MAR

Værminima ved godkjenning av ervervsmessige SET-IMC operasjoner i Norge

For å kunne utføre ervervsmessig lufttransport med en-motors turbinmotor fly under instrument-flyforhold eller om natten (SET-IMC) kreves det særskilt godkjenning fra luftfartsmyndigheten. Dette følger av bestemmelsene i forordning (EU) nr. 965/2012, vedlegg V, subpart L (SPA.SET-IMC).

Frem til reglene ble innført har bruk av slike fly ikke vært tillatt i ervervsmessig lufttransport. Dette har skyltes økt risiko ved eventuelt motorbortfall, sammenlignet med flermotors fly. Motorteknologien har imidlertid over tid blitt mer pålitelig, og sammen med vilkårene reglene nå stiller for slik særskilt godkjenning, er risikoen ansett tilstrekkelig lav for å kunne tillate ervervsmessig lufttransport med enmotors turbinfly.

Reglene stiller krav til luftfartsoperatørens prosedyrer for planlegging av flyruter. Etter hovedregelen skal ruten planlegges slik at flyet skal kunne glidefly til en sikker nødlandingsplass i tilfelle motorbortfall. Operatøren kan imidlertid i noen grad planlegge at opptil 15 minutter av underveis-flygingen gjennomføres uten sikker nødlandingsplass innenfor rekkevidde. Operatørens prosedyrer for slik planlegging inngår i grunnlaget luftfartsmyndigheten skal vurdere og eventuelt godkjenne ved behandling av søknader om særskilt godkjenning for SET-IMC operasjoner. 

Terrenget i Norge med overveiende fjellandskap, kan gjøre det utfordrende å finne egnede nødlandingsplasser. I tillegg vil værforholdene i Norge, som preges av skiftende vær – ofte med lav skybase og dårlig sikt, kunne gjøre det vanskelig å gjennomføre en nødlanding. Disse faktorene skaper særskilte sikkerhetsutfordringer ved SET-IMC flyging i Norge dersom ruten skal flys over fjellområder. Dette vil også kunne gjøre rutetrafikk med SET fly vanskelig, ettersom det på grunn av værforholdene vil kunne bli vanskelig å følge tidtabellen. Luftfartstilsynet vil derfor kreve at operatører som søker særskilt godkjenning for SET-IMC operasjoner for å fly passasjerruter, samtidig utarbeider krav til værminima og sikt i prosedyren for planlegging av den enkelte flygingen. Fastsettelsen av slike minima vil måtte gjøres på grunnlag av en konkret risikovurdering.   

Som veiledende norm mener Luftfartstilsynet at følgende værminima bør gjelde for å sikre akseptabel risiko ved SET-IMC passasjerruteflyging i Norge:

Required Drift Down / Glide Minima

  • En-route altitude and gliding profiles shall ensure minimum 2000 feet AGL to a point VMC 3000 feet AGL above landing site, to ensure a controlled landing.
  • En-route and during glide down to the 3000 feet AGL point, IMC is acceptable.

Weather Minima at landing Site

  • At landing site. Minimum cloud base shall be 3000 feet AGL and visibility minimum 5 km.

Luftfartstilsynet vil også vurdere om det er behov for å fastsette særskilte forskriftsregler med krav til værminima for SET-IMC operasjoner i Norge.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev