Hopp til innhold
RSS

AIC-N

Luftfartstilsynet publiserer meldinger i form av AIC (Aeronautical Information Circular). AIC publiseres i to serier: AIC N for meldinger til norske aktører og AIC I for meldinger til internasjonale aktører. Disse meldingene inneholder informasjon som ikke har et innhold som gjør det nødvendig å publisere NOTAM eller oppdatering av AIP (Aeronautical Information Publication), men som inneholder tema knyttet til flysikkerhet, navigasjon, eller tekniske, administrative og juridiske forhold.

TEM i helikopteroperasjoner

AIC-N 13/25 8 JUL

Denne AIC-N er utarbeidet av Luftfartstilsynet (LT) som ett av tiltakene for å ivareta sikkerhetstilråding 2024/02T fra Statens havarikommisjon (SHK) etter den alvorlige luftfartshendelsen med Sikorsky S-92A LN-ONT ved Maersk Invincible 24. februar 2020.

08.07.2025

Forskrift om kontinuerlig luftdyktighet for sertifiserte ubemannende luftfartøysystemer

AIC-N 12/25 7 JUL

Samferdselsdepartementet vedtok den 27. juni 2025 forskrift om kontinuerlig luftdyktighet for sertifiserte ubemannende luftfartøysystemer.

23.06.2025

Gjeldende AIC-N

AIC-N 08/25 2 JUN

– per 2. juni 2025

02.06.2025

Akseptering av ledende personell i luftfartsselskaper

AIC-N 02/17 26 JAN

Denne AIC-N erstatter AIC-N 24/16.

26.01.2017

Informasjon om vedtatt regelverk for bruk av VTOL luftfartøyer

AIC-N 11/25 23 JUN

Luftfartstilsynet har vedtatt forskrift om endring i forskrifter på luftfartsområdet når det gjelder gjennomføring av forordning (EU) 2024/1111.

23.06.2025

Godkjenning/akseptering av ledende personell i luftfartsvirksomhet

AIC-N 01/17 26 JAN

Denne AIC-N erstatter AIC-N 41/07 for så vidt gjelder personellkategorier omfattet av vedlikeholdsforskriften (Part-M, Part-145, Part-147) og sertifiseringsforskriften (Part-21).

26.01.2017

Informasjon om endring av forskrift om sivil statsluftfart, BSL A 8-1, Krav om driftstillatelse for brannslukking med helikopter

AIC-N 10/25 17 JUN

Samferdselsdepartementet har ved forskrift 11. juni 2025 endret reglene for brannslukking med helikopter. Endringen gjelder fra 1. desember 2025.

17.06.2025

Publisering av NOTAM for BVLOS operasjoner med ubemannet luftfartøy

AIC-N 09/25 3 JUN

Som følge av en økende mengde med NOTAM for å varsle om BVLOS operasjoner i Norge, publiserer Luftfartstilsynet retningslinjer for utforming av NOTAM i følge med droneoperasjoner.

04.06.2025

Endring av praksis for privatflygning med utenlandsk registrerte luftfartøy i Norge

AIC-N 03/15 21 JAN

21.01.2015

Beregning av beslutningshøyde ved instrumentinnflyging med kun én flyger

AIC-N 18/16 16 SEP

16.09.2016

Godskriving av militær flygerutdanning

AIC-N 07/25 8 MAY

Denne AIC-en erstatter AIC-N 11/23. Denne AIC-en redegjør for retningslinjene som gjelder for norske militære flygere som søker om utstedelse av Part-FCL-sertifikater og rettigheter. Retningslinjene skal sikre en ensartet behandling ved godskriving (kreditering) av militær flygerutdanning. 

08.05.2025

Compentency Based Training and Assessment (CBTA) for farleg gods

AIC-N 06/25 25 APR

25.04.2025

Krav til legeattest for instruktører og kontrollanter

AIC-N 05/25 26 MAR

Luftfartstilsynet klargjør krav til å inneha legeattest for instruktører og kontrollanter

26.03.2025

Endring i krav til flyinstruktører som skal operere i tredjeland

AIC-N 04/25 28 FEB

Luftfartstilsynet har hittil gitt mulighet for å gjennomføre forkortet kurs for instruktører som skal operere i tredjeland, i henhold til FCL.900(c). Basert på ny praksis i EASAs medlemsstater gis det ikke lenger mulighet til å gjennomføre forkortet instruktørkurs. En kandidat skal derfor gjennomføre fullt kurs til aktuelt instruktørbevis. Dette betyr all teoretisk og praktisk opplæring i henhold til kravene for aktuelt bevis, etterfulgt av en kompetansevurdering (Assessment of Competence).

28.02.2025

Overgang til 8,33 kHz radiokanalseparasjon og utfasing av NAK-frekvenser

AIC-N 03/25 26 FEB

I henhold til internasjonale krav og gjeldende regelverk vil alle luftfartsrelaterte VHF-frekvenser i Norge måtte benytte 8,33 kHz kanalavstand fra og med 1. januar 2026. Dette innebærer at tidligere tildelte NAK-frekvenser ikke lenger kan benyttes etter denne datoen.

26.02.2025
Side