Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 20/19 Bruk av forankret ubemannet luftfartøy i Norge
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 20/19 11 JUN

Bruk av forankret ubemannet luftfartøy i Norge

BSL A 7- 1 Forskrift om luftfartøy som ikke har fører om bord mv. gjelder også i de tilfeller hvor det ubemannede luftfartøyet er festet til bakken ved hjelp av sikringsline, wire eller strømførende kabel. Det stilles således de samme krav til operatør og luftrom som for ubemannede fartøy som ikke er forankret.

Forankret ubemannet luftfartøy – endret risikobilde?

Forankring kan være et tiltak som reduserer faren for tap av det ubemannede luftfartøyet i form av såkalte fly-aways. Samtidig introduserer forankringen nye risikomomenter og Luftfartstilsynet ber derfor om at operatørene vurderer følgende momenter i sin risikoanalyse:

  • Planlagte flyhøyder og betydning for luftrommet det er planlagt å operere i.
  • Hvorvidt det ubemannede fartøyet er egnet for forankring.
  • Failsafes og prosedyrer ved brudd i forankring.
  • Dersom forankringen er strømførende, skal eventuelle tredjeparter innenfor radiusen av forankringen sikres mot skader som følge av at forankringen er strømførende. 

Merking av forankringen.

Forankret ubemannet luftfartøy ansees av Luftfartstilsynet som et potensielt luftfartshinder og ved flyhøyder høyere enn 400ft AGL bør forankringskabelen og luftfartøyet merkes på hensiktsmessig måte.

Flyhøyder over 400ft AGL.

Ved bruk av forankret ubemannet luftfartøy hvor flyhøyden er høyere enn 400ft AGL skal det vurderes om det er hensiktsmessig å utstede NOTAM for å varsle andre luftromsbrukere. Det skal også vurderes hvorvidt det bør etableres et midlertidig eller permanent fareområde. Kun godkjente RO3 operatører kan operere forankret drone høyere enn 400ft AGL.

Installasjoner av varig karakter.

Dersom det planlegges installasjoner av mer varig karakter som er å anse som betydningsfull for sikkerheten, skal Luftfartstilsynet kontaktes for å vurdere om installasjonen skal publiseres i Nasjonalt register over luftfartshindre.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev