Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 25/19 Oppheving av kravet om teknisk og operativ godkjenning for skolebaser
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 25/19 17 SEP

Oppheving av kravet om teknisk og operativ godkjenning for skolebaser

Denne AIC-en informerer om oppheving av bestemmelsen i forskrift 30. oktober 2001 nr. 1231 om krav til teknisk/operativ godkjenning av flyplasser (BSL E 1-2) punkt 4.1 bokstav e.

Bakgrunn for regelverksendringen

Kravet i BSL E 1-2 pkt. 4.1 bokstav e var en særnorsk bestemmelse om krav om godkjenning av flyplass med base for treningsflyging. Endringen av BSL E 1-2 må sees i lys av forordning (EU) 2018/1119 av 31. juli 2018 om deklarerte treningsorganisasjoner (DTO-forordningen). Gjennom DTO-forordningen har det blitt innført nye regler for treningsorganisasjoner i allmennflysegmentet. Disse gis anledning til å drive opplæring som såkalte DTO-er (Declared Training Organisations). Regelverket stiller krav til bl.a. landingsplasser som skal benyttes i treningen.

DTO-forordningen er resultat av et større arbeid i EU og EASA rettet mot regulering av, og tilsyn med, allmennflyging. Utviklingen er også reflektert i Samferdselsdepartementets strategi for småflyvirksomhet fra 2017 og Luftfartstilsynets policydokument om fremtidens regulering av allmennflygingen i Norge fra 2016.

I lys av DTO-forordningen er det ikke lenger behov for en særnorsk regulering av flyplassene hvor en treningsorganisasjon i allmennfly- og luftsportssegmentet har base. Endringen innebærer at ansvaret for å bruke egnede landingsplasser i treningsflygingen pålegges treningsorganisasjonen, ikke flyplassinnehaveren. I AIC-N 01/19 fra 18. januar 2019 har Luftfartstilsynet informert om DTO-forordningen.

Base for kommersiell treningsflyging gjennom ATO-er vil fremdeles utløse krav om teknisk og operativ godkjenning. Kravet til konsesjon for landingsplasser berøres heller ikke av endringen. Konsesjonskravet kan gjelde basen som en flyskole opererer fra, men også andre landingsplasser som benyttes til skoleflyging.

Pkt. 4.1 bokstav e er fjernet med virkning fra 1. september.

Hvordan flyplassinnehavere skal forholde seg til endringen

Saksbehandlere for teknisk og operativ godkjenning i Luftfartstilsynet har sendt ut brev til innehavere av flyplasser i sin tilsynsportefølje som kan tenkes berørt av endringen i BSL E 1-2. Det avklares altså for den enkelte flyplass om det fortsatt gjelder et krav om godkjenning for flyplassen. Dette skjer i tilfelle på grunnlag av annen aktivitet enn base for skoleflyging.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev