P.O. Box 243
8001Bodø
Godskriving av militær flygerutdanning (utgått)
Denne AIC er utgått, se ny AIC-N 11/23.
Denne AIC erstatter AIC-N 03/17 og 33/19.
Denne AICen presenterer retningslinjene som gjelder for norske militære
flygebesetningsmedlemmer som søker om utstedelse av Part-FCL-sertifikater og rettigheter. Retningslinjene skal sikre en ensartet behandling ved godskriving (kreditering) av flygetid og teoriutdanning.
Bestemmelser som omhandler godskriving av militær flygerutdanning er gitt i forskrift om sertifisering av besetningsmedlemmer (BSLC 1-1) av 16. juli 2013, kommisjonsforordning (EU) 1178/2011 (Regulation Aircrew), artikkel 10.
Det er en forutsetning at den som søker om godskriving av militær flygerutdanning har vært i aktiv tjeneste som flyger i Luftforsvaret i løpet av de siste 7 årene. Søker som gjennomfører ferdighetsprøve (skill test) uten først å gjennomføre trening ved ATO/DTO, skal ha gyldige
utsjekker og instrumentbevis.
Militære flygebesetningsmedlemmer som søker om sertifikater og rettigheter spesifisert i Part-FCL, skal søke luftfartsmyndigheten i det landet hvor de tjenestegjør eller har tjenestegjort. Norske militære flygebesetningsmedlemmer i Luftforsvaret skal derfor søke Luftfartstilsynet om godskriving av militær flygerutdanning.
Militær flygetid:
- Flygetid opptjent på militært luftfartøy godskrives fullt ut i henhold til bestemmelsene i FCL.050, jf. AMC1 FCL.050.
- Ved omgjøring av militær flygetid (tid i luften) til sivil flygetid (blokktid) legges 10 % til den militære flygetiden.
- 50 % av elevflygetid under utdanning i USA fløyet som IFR-navigasjon på fly og VFR-/IFR-navigasjon på helikopter, godskrives som SPIC.
Teori:
- Det gis kreditt mot teorikravene til sertifikat på LAPL-, PPL-, CPL-, ATPL- eller IR-nivå i tråd med teoritabell i vedlegg til denne AIC.
- De som har avlagt og bestått teoriprøver, vil ha denne teorien gyldig i inntil 7 år etter utløpsdato på militært instrumentbevis.
- Godskriving av teori til instruktørbevis vil bli vurdert individuelt etter søknad.
- De som skal avlegge teorieksamen, kan etter bestemmelsene i BSL C 1-1a, jf. Luftfartstilsynets eksamensreglement, melde seg opp til teorieksamen som privatist, ved førstegangsprøve. Bestemmelser for gjennomføring av teorieksamen er gitt i FCL.025.
PBN:
- Søker må dokumentere teoretisk og praktisk opplæring på PBN på aktuell type.
Språk:
- Kandidater med militær flygerutdanning gis språknivå 4 ved gjennomføring av skill test. Det er derfor ikke nødvendig å gjennomføre språkprøve i tilknytning til skill test.
- Dersom det gjennomføres språkprøve som gir annet nivå enn 4 vil nytt nivå gjelde.
UPRT:
- Kandidater med militær flygerutdanning og operativ erfaring på F-16 og/eller F-35 gis kreditt for kravet til gjennomføring av Advanced UPRT Course. Andre kandidater må gjennomføre Advanced UPRT Course i forkant av typekurs for typerettighet der A-UPRT kreves.
Ferdighetsprøver (skill test) til sertifikat og rettighet for militære flygebesetningsmedlemmer skal varsles til Luftfartstilsynet før gjennomføring.
I forbindelse med varsel om praktisk prøve (skill test), skal følgende legges ved:
- Planlagt tid og sted for gjennomføring av prøven.
- Hvilket luftfartøy (eventuelt FFS) som skal benyttes.
- Navn på kontrollant.
- For prøver til ATPL skal skjema NF-1028 E-1 Application for ATPL skill test Aeroplane eller NF-1042 E-1 Application for ATPL skill test Helicopter legges ved, inkludert dokumentasjon som angitt på skjema.
Varsel om praktisk prøve til luftfartssertifikat/-rettighet skal sendes til Luftfartstilsynet, postmottak@caa.no, senest 15 virkedager før prøven finner sted, sammen med dokumentasjonen som er listet opp ovenfor. Eposten skal merkes "Varsel om skill test – militær
kreditering".
Vi gjør oppmerksom på følgende krav når det gjelder ferdighetsprøve til sertifikat og instrumentrettighet. Prøven må gjennomføres i rollen som fartøysjef.
For de som avlegger førstegangsprøve i flerpilotluftfartøy, må denne derfor gjennomføres som en prøve til ATPL. Det aksepteres da at ferdighetsprøve til instrumentrettighet kombineres med ATPL-prøven. Alle krav til utstedelse av ATPL skal være oppfylt før prøven.
Prøven skal gjennomføres på sivilt registrert luftfartøy eller tilsvarende FSTD.
Etter gjennomført ferdighetsprøve skal følgende dokumentasjon sendes til Luftfartstilsynet:
- Søknadsskjema for aktuelt sertifikat og rettighet.
- Søknadsskjema for språkrettighet (dersom språkprøve er gjennomført).
- Kopi av legitimasjon med bilde.
- Dokumentasjon på militær utdanning og trening på type dersom samme type skal benyttes til ferdighetsprøve (skill test).
- Flygetid med bekreftede loggboksider. Attestert utskrift av elektronisk loggbok med flygetid aksepteres.
- Spesifikasjon av flygetid på flerpilotfly og flerpilothelikopter må dokumenteres dersom det søkes om ATPL-sertifikat.
- Dokumentasjon på gjennomført besetningssamarbeidskurs (MCC-kurs) i henhold til Part-FCL, eller bevitnelse på mer enn 500 timer i flerpilotfly eller flerpilothelikopter. Bevitnelse på minimum 500 timer flerpilotflygetid skal attesteres av skvadronssjef og dokumenteres med kopi av loggbok.
- Dokumentasjon på siste avlagte militære instrumentprøve.
Kontrollanten har ikke anledning til å utstede midlertidig sertifikat (Temporary permission to fly) eller midlertidig språkrettighet (Temporary language assessment) etter gjennomført og bestått skill test.