P.O. Box 243
8001Bodø
Informasjon om endring av fraseologi for flygeinformasjonstjenesten
Fra 1. desember 2022 skal radiokommunikasjon mellom luftfartøyer og lufttrafikktjenesten i Norge følge felleseuropeiske fraseologibestemmelser.
Berørte: ATS tjenesteytere (AFIS/FIS/ATC), luftromsbrukere (organisasjoner, piloter), flyplassoperatører, flyskoler, skoler for flygeledere og AFIS-fullmektiger, lufthavner/bakketjeneste.
Bakgrunn: Fra 1. desember 2022 skal radiokommunikasjon mellom luftfartøyer og lufttrafikktjenesten (air-ground communication) i Norge følge de felleseuropeiske fraseologibestemmelsene.
Disse bestemmelsene er nedfelt i SERA-regelverkets forordning (EU) 923/2012 i AMC1 SERA.14001 Appendix 1, og vil også bli tilgjengelig på Luftfartstilsynets nettsider i BSL F 1-1.
Særnorske bestemmelser om fraseologi som i dag er publisert i norsk regelverk og i AIP GEN 1.7 vil ikke lenger være gjeldende.
Fraseologien i Europa blir nå mer standardisert og harmonisert i medlemslandene, noe som skal bidra til å redusere muligheten for feiltolkninger i luft-bakke kommunikasjon. Det anses som et nødvendig sikkerhetstiltak at Norge benytter samme fraseologi som resten av Europa.
AFIS/FIS yter kun informasjons- og alarmtjeneste, og ikke flykontrolltjeneste. Dette er nærmere beskrevet i forordning (EU) 2017/373 under ATS.TR.300 og ATS.TR.305.
Denne forordningen er inntatt i forskrift 16. juni 2022 nr. 1029 om krav til lufttrafikktjenester og ytere av lufttrafikkstyrings- og flysikringstjenester (ATM/ANS) m.m. (BSL G 1-3).
Spesielt henledes oppmerksomheten til flyging på kortbaneflyplasser der AFIS er etablert, der følgende særnorske fraseologi vil endres:
- «RUNWAY FREE» erstattes med «NO REPORTED TRAFFIC RUNWAY (number)»
- «RUNWAY AVAILABLE FOR LINE-UP/TAXI/TOWING» erstattes med «NO REPORTED TRAFFIC RUNWAY (number)»
Dersom rullebanen benyttes eller er i ferd med å benyttes av andre luftfartøyer, kjøretøyer eller personer vil AFIS-enheten informere om “RUNWAY (number) OCCUPIED (or BLOCKED BY) (details)” for at samtidig bruk kan unngås.
Anbefalte tiltak
Organisasjonene må oppdatere sine styringssystemer, herunder treningsprogram og prosedyrer, slik at de benytter korrekt fraseologi i henhold til AMC1 SERA.14001 Appendix 1.
Nødvendige opplæringstiltak må gjennomføres.
Lufthavner som har etablert AFIS og som har utenlandske operatører bør informere operatørene om de nye bestemmelsene for å unngå misforståelser. Dette gjelder også i forbindelse med charterflyginger.