Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • Aktører

    Aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Internasjonalt samarbeid

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Drone

    Drone

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Sikker integrering av droner – SID

    Regelverk

  • Privatfly og luftsport

    Privatfly og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Good Aviation Practice
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Vedlikeholdsordning fra 1. januar 2023
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Romfart

    Romfart

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Årsrapporter

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

    Tilgjengelighetserklæring

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. Aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 14/22 Informasjon om endring av fraseologi for flygeinformasjonstjenesten
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 14/22 31 OKT

Informasjon om endring av fraseologi for flygeinformasjonstjenesten

Fra 1. desember 2022 skal radiokommunikasjon mellom luftfartøyer og lufttrafikktjenesten i Norge følge felleseuropeiske fraseologibestemmelser.

Berørte: ATS tjenesteytere (AFIS/FIS/ATC), luftromsbrukere (organisasjoner, piloter), flyplassoperatører, flyskoler, skoler for flygeledere og AFIS-fullmektiger, lufthavner/bakketjeneste.

Bakgrunn: Fra 1. desember 2022 skal radiokommunikasjon mellom luftfartøyer og lufttrafikktjenesten (air-ground communication) i Norge følge de felleseuropeiske fraseologibestemmelsene.

Disse bestemmelsene er nedfelt i SERA-regelverkets forordning (EU) 923/2012 i AMC1 SERA.14001 Appendix 1, og vil også bli tilgjengelig på Luftfartstilsynets nettsider i BSL F 1-1.

Særnorske bestemmelser om fraseologi som i dag er publisert i norsk regelverk og i AIP GEN 1.7 vil ikke lenger være gjeldende.

Fraseologien i Europa blir nå mer standardisert og harmonisert i medlemslandene, noe som skal bidra til å redusere muligheten for feiltolkninger i luft-bakke kommunikasjon. Det anses som et nødvendig sikkerhetstiltak at Norge benytter samme fraseologi som resten av Europa.

AFIS/FIS yter kun informasjons- og alarmtjeneste, og ikke flykontrolltjeneste. Dette er nærmere beskrevet i forordning (EU) 2017/373 under ATS.TR.300 og ATS.TR.305.

Denne forordningen er inntatt i forskrift 16. juni 2022 nr. 1029 om krav til lufttrafikktjenester og ytere av lufttrafikkstyrings- og flysikringstjenester (ATM/ANS) m.m. (BSL G 1-3).

Spesielt henledes oppmerksomheten til flyging på kortbaneflyplasser der AFIS er etablert, der følgende særnorske fraseologi vil endres:

  • «RUNWAY FREE» erstattes med «NO REPORTED TRAFFIC RUNWAY (number)»
  • «RUNWAY AVAILABLE FOR LINE-UP/TAXI/TOWING» erstattes med «NO REPORTED TRAFFIC RUNWAY (number)»

Dersom rullebanen benyttes eller er i ferd med å benyttes av andre luftfartøyer, kjøretøyer eller personer vil AFIS-enheten informere om “RUNWAY (number) OCCUPIED (or BLOCKED BY) (details)” for at samtidig bruk kan unngås.

Anbefalte tiltak

Organisasjonene må oppdatere sine styringssystemer, herunder treningsprogram og prosedyrer, slik at de benytter korrekt fraseologi i henhold til AMC1 SERA.14001 Appendix 1.

Nødvendige opplæringstiltak må gjennomføres.

Lufthavner som har etablert AFIS og som har utenlandske operatører bør informere operatørene om de nye bestemmelsene for å unngå misforståelser. Dette gjelder også i forbindelse med charterflyginger.

 

 

Se også

Video: Ny fraseologi for AFIS – GA-flight
Video: Ny fraseologi for AFIS – Widerøe
Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på nyhetsbrev