Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    • Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

  • Droner

    Droner

    Nytt droneregelverk

    • Flydrone.no - FAQ
    • Hvem må registrere seg?
    • Informasjon om nettkurs og eksamen
    • Overgangsordning fra ROx til nytt regelverk
    • Trenger jeg ansvarsforsikring?

    Åpen kategori

    • Slik flyr du dronen trygt
    • Registrering som droneoperatør
    • Interaktiv veileder – hvor havner jeg i åpen kategori?

    Spesifikk kategori

    • Søke om operasjonstillatelse i spesifikk kategori

    Lurer du på noe om registrering på flydrone.no?

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere her
    • Veileder for VFR-innflyging
    • Veileder om vinterflyging

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Desinfisering av småfly og helikopter
    • Bestilling av fartøymapper

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 12/18 Nye bestemmelser for instrumentrettighet med privilegier til Performance Based Navigation (PBN)
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 12/18 25 JUN

Nye bestemmelser for instrumentrettighet med privilegier til Performance Based Navigation (PBN)

Fra og med 25. august 2018 skal en pilot ha PBN-privilegier såfremt man skal operere i luftrom der denne kompetansen kreves.

Fra og med 25. august 2020 skal en pilot med instrumentrettighet (IR) ha PBN-privilegier for å beholde denne rettigheten.

Nyutstedelse av IR med PBN-privilegier

For å oppnå PBN-privilegier kreves det at sertifikatinnehaveren gjennomgår teoretisk og praktisk utdannelse hos en godkjent flyskole (Approved Training Organisation, ATO). Når utdanningen er gjennomført, skal sertifikatinnehaveren bestå en ferdighetsprøve (skill test).

Utvidelse av IR til å inkludere PBN-privilegier

For sertifikatinnehavere som allerede er innehaver av instrumentrettighet, kan teoretisk og praktisk tilleggsutdannelse gjennomføres hos ATO eller instrumentinstruktør som har fått godkjenning av Luftfartstilsynet til å gjennomføre slik utdanning.

Flygere uten PBN-privilegier som ansettes i selskap som opererer med PBN-prosedyrer, kan gjennomføre tilleggsutdanningen i eget selskap. Når utdanningen er gjennomført, skal sertifikatinnehaveren bestå en IR-ferdighetskontroll (Proficiency Check, PC), inkludert sjekk av PBN-kompetanse.

Grandfather rights

Dersom sertifikatinnehaveren kan dokumentere kjennskap og praktisk erfaring med PBN gjennom flyselskap (AOC-innehaver) som benytter PBN-prosedyrer, kreves det ingen tilleggsutdannelse før gjennomføring av PC.

Etter gjennomført ferdighetskontroll (PC) eller ferdighetsprøve (skill test) fylles skjema NF-1130 PBN Declaration ut. Skjemaet finnes på Luftfartstilsynets nettsider, og nedenfor. Skjemaet skal fylles ut av både kontrollant og kandidat. Kompetansekrav for oppnåelse av PBN-rettighet fremgår av skjemaet.

Etter godkjent flygning med PBN fører kontrollanten rettigheten inn i kandidatens loggbok eller tilsvarende dokument. Skjemaet NF-1130 anses som tilsvarende dokument i kontekst med dokumentasjon på PBN-privilegier.

Forlengelse og fornyelse av PBN-privilegier

For vedlikehold av PBN-privilegier kreves det at PBN blir kontrollert ved alle forlengelser og fornyelser på IR-rettigheten.

PBN-privilegier skal ikke skrives inn i sertifikatet. Luftfartstilsynet vil registrere mottatt dokumentasjon på PBN-privilegier første gang flygeren har fått disse privilegiene og kontrollere at dette sjekkes ved påfølgende ferdighetskontroller.

Se også

NF-1130 PBN Declaration
Godkjente flyskoler (ATO)
Kontakt oss

postmottak@caa.no
Medier
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 926 42 632 (døgnet rundt)

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev