Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 02/16 Farlig gods om bord i luftfartøyer – batteripakker til selvbalanserende ståbrett
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 02/16 20 JAN

02/16 Farlig gods om bord i luftfartøyer – batteripakker til selvbalanserende ståbrett

Luftfartstilsynet er gjort oppmerksom på flere tilfeller hvor selvbalanserende kjøretøyer, såkalte ståbrett eller enhjulinger, har tatt fyr som følge av overoppheting av enhetens batterier.

Det gjøres i den sammenheng oppmerksom på at regelverket som angir hva som er farlig gods innen sivil luftfart, ICAO Doc 9284 TI, begrenser transport av batterier i sivile luftfartøyer.

  • For å kunne transportere batteridrevne enheter i fly enten som håndbagasje eller innsjekket bagasje, kan kapasiteten for litium-ion batterier ikke overstige 100 watt timer (Wh). Batterier av typen litium metall kan dessuten ikke ha et litiuminnhold som overstiger to gram.
  • Reservebatterier som tilfredsstiller disse grenseverdiene kan ikke sendes som ordinær innsjekket bagasje. Slike batterier kan likevel tas med som håndbagasje.
  • Enheter som drives av litiumbatterier hvor kapasiteten er mellom 100 Wh og opp til maksimalt 160 Wh, kan kun fraktes som håndbagasje eller innsjekket bagasje etter særskilt tillatelse fra flyselskapet. I tillegg kan maksimalt to ekstrabatterier medbringes. Disse må pakkes slik at de individuelt er beskyttet mot kortslutning.

Dersom avsender eller passasjer ikke kan dokumentere at den aktuelle enheten er utrustet med batteripakker som er tillatt som bagasje, skal enheten ikke tillates tatt med om bord som vanlig bagasje. I slike tilfeller kan disse enhetene likevel sendes med luftfartøy som farlig gods gjennom en godkjent speditør for frakt av farlig gods med fly.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev