Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrering som droneoperatør på flydrone.no
    • Søke om tillatelse for spesifikk kategori

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisiko-operasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Regelverk

    Skjemaer

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 12/15 Installasjon og bruk av bærbart elektronisk utstyr i luftfartøy som benyttes til privatflyging (ikke-komplekse luftfartøy)
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 12/15 11 JUN

Installasjon og bruk av bærbart elektronisk utstyr i luftfartøy som benyttes til privatflyging (ikke-komplekse luftfartøy)

Luftfartstilsynet mottar en rekke henvendelser om bruk av bærbart elektronisk utstyr i luftfartøy, og vil med denne AIC klargjøre hva som gjelder. Med bærbart elektronisk utstyr menes f.eks. GoPro kamera, GPS, nettbrett eller mobiltelefon. Et samlebegrep for dette utstyret er "Portable Electronic Device (PED)". Informasjonen gjelder privatflyging.

Mange ønsker å bruke PED til for eksempel planlegging, navigering og dokumentering av flygingen. Dette er svært nyttige hjelpemidler, og brukt riktig bidrar de til å øke flysikkerheten.

Vi skiller mellom utstyr som ikke krever godkjent montering, og utstyr som krever godkjenning. Bruken av utstyret skal uansett ikke utgjøre en økt risiko for luftfartøyet selv, besetningsmedlem eller for tredje part. Dette ansvaret påhviler eier/bruker.

Referanser

BSL D 1-1 Forskrift om luftfartsoperasjoner – Part NCO: 

NCO.GEN.125, GM1 NCO.GEN 125, GM2 NCO.GEN 125

BSL B 4-2 Sertifiseringsforskriften - Part 21
21.A.90B (standard modifikasjoner), 21.A.91 (klassifisering), 21.A.95 (mindre modifikasjoner) og 21.A.97 (større modifikasjoner), 21.A.303(c), AMC 21.A.303(c)2, 21.A.307(c) og Subpart Q.

BSL B 2-6 (Forskrift om tekniske krav mv. til luftfartøy som er unntatt fra EASA-forskriften) og BSL B 3-1 (Forskrift om selvbygde luftfartøy (selvbyggerforskriften).

Bruk av bærbart elektronisk utstyr (PED) som ikke krever godkjenning

For denne type utstyr finnes det mange forskjellige metoder for montering. Dette er avhengig av utstyrstype, modell eller fabrikant. Typiske metoder for montering kan være sugekopp, borrelås, dobbeltsidig tape eller strikk.

For bruk av denne type PED gjelder følgende:

  • Eier/bruker er ansvarlig for sikker bruk av utstyret.
  • Ingen krav til godkjent design/konstruksjon.
  • Ingen krav til "EASA Form 1".
  • Det er ikke nødvendig å benytte verktøy for å gjennomføre installasjonen.
  • Installasjonen kan utføres av eier/bruker.

Bruk av bærbart elektronisk utstyr (PED) som krever godkjenning

Dersom montering av en eller flere festeanordning(er) og/eller egen strømforsyning er nødvendig kan dette bare utføres basert på "minor change approval" for EASA-luftfartøys vedkommende, eventuelt en STC ("supplemental type certificate") eller "major change approval" for større endringer. Disse godkjenningene gis av EASA. Søknadskjema for dette er tilgjengelig her:
https://easa.europa.eu/document-library/application-forms 

Britiske luftfartsmyndigheter - CAA UK - har laget en guide som kan rettlede de som ønsker å få informasjon om slike endringer: http://www.caa.co.uk/docs/1458/20131209RevisedMinorModsGuidance.pdf

For luftfartøy som omfattes av Anneks II pkt. a og d til grunnforordning (EU) 216/2008 (veteran- og eks-militære luftfartøy), må konstruksjonsgrunnlag legges fram for Luftfartstilsynet for godkjenning.

Selve installasjonen skal utføres av godkjent vedlikeholdsinstans relevant for type luftfartøy.

Utstyret som monteres skal ha en EASA Form 1 eller tilsvarende.

Det er imidlertid mulig å frafalle kravet til EASA Form 1 eller tilsvarende i følgende tilfeller:

1. Ved bruk av standard utstyr godkjent etter en anerkjent og publisert standard (Part 21.A.303(c)).

2. For seilfly og motorseilfly forutsatt utstyret ikke er et krav til flytypens sertifisering, og at utstyret ikke kan medføre redusert luftdyktighet ved normal bruk, feilindikering eller bortfall.

3. Ved montering i ELA1- eller ELA2 luftfartøy samt Annex II fly med MTOM under 2000 kg eller Annex II helikopter med MTOM under 1000 kg. Dette forutsetter at følgende krav er oppfylt:

  1. Utstyret skal ikke være levetidsbegrenset. Det skal ikke utgjøre en del av luftfartøyets hovedstruktur eller være en del av kontrollsystemet (flightcontrols).
  2. Det skal være produsert etter relevant/anvendbar konstruksjon.
  3. Det skal være merket i tråd med Part 21 Subpart Q
  4. Det skal være vurdert som akseptabel for installasjon i det aktuelle luftfartøyet.
  5. Eier må påta seg ansvaret for at kravene i punkt a-d er oppfylt.

Spesielt om bruk av internt/eksternt kamera

Dersom utstyret ikke krever godkjenning så kan dette monteres av eier eller bruker selv. Det forutsettes at montering og bruk ikke medfører økt risiko for luftfartøyet selv, besetningsmedlem eller for 3. part.

Krav til andre godkjenninger

Dersom formålet med filmingen er å gjøre opptak av eget luftfartøy så omfattes dette i utgangspunktet ikke av Forskrift om fotografering mv fra luften og kontroll av luftfotografier og opptaksmateriale fra luftbårne sensorsystemer, under forutsetning av at sjø eller landområder ikke blir eksponert på opptakene. Spørsmål om dette kan rettes til Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM).

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 926 42 632 (ved ekstraordinære hendelser og ulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev