Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 20/15 Innleie av luftfartøy til bruk i ATO (Approved Training Organisation)
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 20/15 26 AUG

Innleie av luftfartøy til bruk i ATO (Approved Training Organisation)

For at en luftfartsoperatør skal kunne operere et luftfartøy må det foreligge en godkjenning fra Luftfartstilsynet. Et luftfartøy kan enten eies av operatøren eller leies inn. I dag er det normale at selskapet leier inn luftfartøyet.

Innleie av fly til luftfartsoperatører med AOC eller driftstillatelse er regulert av forskrift om lufttransporttjenester i EØS 12. august 2011 nr. 833 (BSL A 2-1) og godkjennes av Luftfartstilsynet.

Det er ikke krav til at ATO skal ha driftstillatelse eller AOC. For ATO er det ikke krav om at innleieavtale skal godkjennes av Luftfartstilsynet.

Sikkerheten ved bruk av luftfartøyer i ATO ivaretas blant annet av følgende regler:

Operative krav:

  • Forskrift om sertifisering av besetningsmedlemmer 16. juli 2013 nr. 916 (BSL C 1-1), kommisjonsforordning (EU) nr. 1178/2011 «Regulation on aircrew» ORA.ATO.105 Application, ORA.ATO.135 Training aircraft and FSTDs, ORA.GEN.130 Changes to organisations, ORA.GEN.135 Continued validity.
  • Forskrift om luftfartsoperasjoner 7. august 2013 nr. 956 (BSL D 1-1), kommisjonsforordning (EU) nr. 965/2012 «EASA OPS» artikkel 5, nr. 5.

Reglene fastslår at treningsorganisasjonen skal utarbeide en operasjonsmanual for organisasjonens bruk av luftfartøyer. Operasjonsmanualen skal utarbeides i samsvar med kravene i forordning 1178/2011 Part ORA (ORA.ATO.230(b) og tilhørende AMC1), samt forordning 965/2012 Part NCO evt. Part NCC. Luftfartstilsynet godkjenner operasjonsmanualen og eventuelle endringer av denne. En vurdering av luftfartøyene vil være en del av godkjenningsprosessen og Luftfartstilsynet skal til enhver tid være kjent med og godkjenne de luftfartøyer ATO opererer. Den enkelte ATO er ansvarlig for å overholde kravene i operasjonsmanualen og regelverket for øvrig, samt å oppdatere og få godkjent operasjonsmanualen, f.eks. dersom det tas i bruk nye luftfartøyer. Endringer i flyparken skal meldes fra om på skjema NF-1019E (Change Approval).

Tekniske krav:

  • Forskrift om kontinuerlig luftdyktighet mv. (vedlikeholdsforskriften) 7. mai 2015 nr. 488, kommisjonsforordning (EU) 1321/2014 “Regulation on continuing airworthiness”, Annex I (Part-M), Subpart B Accountability, M.A.201 Responsibilities.

Luftfartøyene som benyttes av ATO må være under egen CAMO eller CAMO som ATO har kontrakt med. CAMO må være myndighetsgodkjent. Den enkelte ATO er ansvarlig for at kravene er oppfylt.

Krav til forsikring:

  • Forskrift om minstestørrelser på forsikringssummer for passasjer- og tredjemannsansvaret 6. juli 2004 nr. 1101, europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 785/2004, om forsikringskrav for luftfartsselskaper og luftfartøyoperatører.
  • Luftfartsloven 11. juni 1993 nr. 101 § 11-2, jf. § 11-1.

ATO eller eier av luftfartøyet er ansvarlig for å tegne forsikring.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev