Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 02/15 Bruk av barnesete i fly
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 02/15 19 JAN

Bruk av barnesete i fly

Bruk av barneseter i fly er ikke beskrevet på en klar og tydelig måte i gjeldende regelverk, forordning 965/2012 (EASA OPS).

Krav til sikring av passasjerer finnes i bestemmelsen CAT.OP.MPA.225, b som lyder:

  1. Før start og landing, under taksing og når det anses nødvendig av hensyn til sikkerheten, skal fartøysjefen sikre at hver passasjer om bord befinner seg i et sete eller en køye med sitt sikkerhetsbelte eller sin redningssele korrekt festet.
  2. Operatøren skal treffe tiltak for at flere personer i ett sete i luftfartøyet tillates bare for bestemte seter. Fartøysjefen skal sikre at flere personer i ett sete ikke forekommer på annen måte enn i form av én voksen og ett spedbarn som er sikret på egnet måte med et ekstra hoftebelte eller annet barnesikringsutstyr.

Bestemmelsen sier ikke hvilke typer barnesikringsutstyr som er akseptabel for bruk i fly. Enn så lenge overlater regelen denne vurderingen til flyselskapene og de nasjonale luftfartsmyndighetene.

I samsvar med tidligere praksis vil Luftfartstilsynet akseptere at flyselskapene benytter retningslinjene om bruk av barnesikringsutstyr som i sin tid ble fastsatt av JAA i ACJ.OPS 1.730(a)(3), videreføres. Disse retningslinjene lyder:

«1. General

A child restraint device (CRD) is considered to be acceptable if:

a) It is a ‘supplementary loop belt’ manufactured with the same techniques and the same materials of the approved safety belts; or

b) It complies with paragraph 2.

2. Acceptable CRDs

Provided the CRD can be installed properly on the respective aircraft seat, the following CRDs are considered “acceptable”:

2.1 Types of CRDs

a) CRDs approved for use in aircraft only by any NAA authority, the FAA or Transport Canada (on the basis of a national technical standard) and marked accordingly.

b) CRDs approved for use in motor vehicles according to the UN standard ECE R 44, -03 or later series of Amendments; or

c) CRDs approved for use in motor vehicles and aircraft according to Canadian CMVSS 213/213.1; or

d) CRDs approved for use in motor vehicles and aircraft according to US FMVSS No 213 and are manufactured to these standards on or after February 26, 1985. US approved CRDs manufactured after this date must bear the following labels in red lettering:

1) “THIS CHILD RESTRAINT SYSTEM CONFORMS TO ALL APPLICABLE FEDERAL MOTOR VEHICLE SAFETY STANDARDS“ and

2) “THIS RESTRAINT IS CERTIFIED FOR USE IN MOTOR VEHICLES AND AIRCRAFT“.

e) CRDs qualified for use in aircraft according to the German “Qualification Procedure for Child Restraint Systems for Use in Aircraft“ (TÜV Doc.: TÜV/958-01/2001).

2.2 Devices approved for use in cars manufactured and tested to standards equivalent to those listed in 2.1 (a) to (e) inclusive, which are acceptable to the NAA. The device must be marked with an associated qualification sign, which shows the name of the qualification organisation and a specific identification number, related to the associated qualification project.

2.3 The qualifying organization shall be a competent and independent organization that is acceptable to the national NAA authority.

3. Location

3.1 Forward facing CRDs may be installed on both forward and rearward facing passenger seats but only when fitted in the same direction as the passenger seat on which it is positioned. Rearward facing CRDs can only be installed on forward facing passenger seats.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev