Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 07/14 Amatørbygde luftfartøy
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 07/14 01 APR

Amatørbygde luftfartøy

Luftfartstilsynet vil med denne AIC redegjøre for praksisendring for utstedelse av luftdyktighetsbevis for amatørbygd luftfartøy. Tidligere utstedte Luftfartstilsynet "Permit to Fly" i henhold til luftfartsloven § 4-4. Fra 1. mars 2014 vil Luftfartstilsynet utstede særskilt luftdyktighetsbevis i henhold til luftfartsloven § 4-3.

De begrensninger og betingelser som tidligere fremkom i "Permit to Fly", er ikke inkludert i det særskilte luftdyktighetsbeviset. Årsaken til dette er at nødvendige vilkår følger av luftfartsloven, relevante forskrifter og fartøyets flygehåndbok. Det er derfor ikke nødvendig å innta de samme begrensninger i det særskilte luftdyktighetsbeviset.

Det kan ikke utelukkes at det i særlige tilfeller etter individuell vurdering av det enkelte luftfartøy kan være behov for å fastsette begrensninger og betingelser i det særskilte luftdyktighetsbeviset.

Luftfartstilsynet arbeider med å revidere forskrift 26. juni 2007 nr. 721 om selvbygde luftfartøy (BSL B 3-1). Inntil den reviderte forskriften er ferdigstilt, presiseres det hvilke krav som gjelder for montering og vedlikehold av utrustning for mørkeflyging og instrumentflyging for amatørbygde luftfartøy:

1. Utrustning for å fly VFR natt for amatørbygd luftfartøy

For å fly VFR natt kreves utrustning iht. BSL D 3-1/BSL D 3-2. Denne installasjonen kan utføres og funksjonsprøves iht. BSL B 2-3 kapittel III av byggeleder i byggeprosessen. Utføres installasjonen som en modifikasjon etter at byggeprosessen er ferdig, må en godkjent vedlikeholdsinstans, jf. BSL B 1-1 vedlegg 1 med tilfredsstillende kompetanse og godkjent testutstyr stå for utførelsen og funksjonsprøving.

Produksjon og materiell skal holde flykvalitet standard, jf. BSL B 2-3 § 8 og § 9 samt BSL B 3-1 § 21.

Vedlikeholdsprogram og flygehåndbok skal revideres iht. installasjonen og godkjennes av Luftfartstilsynet.

Utføres installasjonen som en modifikasjon, skal denne anbefales til Luftfartstilsynet for godkjenning. Dette kan gjøres av en godkjent organisasjon eller godkjent verksted.

Godkjent installasjon skal vedlikeholdes i vedlikeholdsklasse II. Vedlikehold av denne utrustningen kreves utført iht. BSL B 2-3 § 6 andre ledd bokstav b. (Kategorisert til en mindre modifikasjon.)

2. Utrustning for å fly IFR for amatørbygde luftfartøy

Godkjenning av installasjon til å fly IFR følger ovennevnte krav, men både installasjon og vedlikehold av utrustningen skal utføres iht. vedlikeholdsklasse II. Dette innebærer at både modifikasjon og vedlikehold skal utføres av godkjent verksted, jf. BSL B 2-3 § 6 andre ledd bokstav c. (Kategorisert til en større modifikasjon.)

BSL B 1-1: forskrift 24. februar 2004 nr. 468 - Dokumentasjonsforskriften
BSL B 2-3: forskrift 24. februar 2004 nr. 458 – Vedlikeholdsforskriften - privat
BSL B 3-1: forskrift 26. juni 2007 nr. 721 - Selvbyggerforskriften
BSL D 3-1: forskrift 7. juni 1974 nr. 4168 - Driftsforskrift for privatflyging
BSL D 3-2: forskrift 15. februar 2005 nr. 138 - Forskrift om privat luftfart med helikopter

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev