Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 44/04 Tanking fra bensinfat og kanner som ikke er en del av faste anlegg
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 44/04 10 NOV

Tanking fra bensinfat og kanner som ikke er en del av faste anlegg

Uhell og ulykker har forekommet med stempelmotordrevne luftfartøyer som følge av vann-is og forurensning av bensin fylt fra kanner og bensinfat.

Vann i bensin opptrer i tre former:

– Oppløst vann som opptrer på samme måte som fuktighet i luft og som omdannes til små dråper ettersom temperaturen synker.

– Vann i dråpeform som etter hvert utskilles.

– Større mengder vann som for eksempel kan skyldes utskilte vanndråper eller utette pakninger rundt fylleåpninger (fly og kanner).

Det eksisterer ingen metode som med sikkerhet vil garantere at det ikke vil være noe vann i den bensinen som fylles på et luftfartøy. Imidlertid finnes filtre i handelen som ved riktig bruk vil kunne fjerne en vesentlig del av vannet.

Det er viktig å passe på at om det brukes semsket skinn i fylletrakten, må dette ikke være av den syntetiske typen.

En skinntrakt i god stand er kjent for å være pålitelig med hensyn til å filtrere ut vann. Likevel er det kjent at vann vill trekke gjennom skinnfilter dersom dette ikke er mettet med bensin før vann kommer i skinnfilteret.

Oppløst vann i bensinen vil utskilles som følge av kondensering.

Vann i dråpeform vil skilles ut fra bensin dersom luftfartøyet får stå i ro. For flybensin regnes ca 15 minutter pr 30 cm væskedybde.

For å unngå vann i drivstoffet bør følgende gjøres:

1. Påse at pakninger på bensinfat og kanner er tette.

2. Bensinfat skal ligge ved lagring.

3. Unngå direkte sollys på bensinfat

4. Pumperør i bensinfat skal aldri gå helt i bunnen.

5. Bruk filter av skinn i trakt. Mett filteret med bensin før fylling på fly.

6. Ved tanking fra bensinfat eller kanner skal det benyttes jording mellom trakt og fyllemunnstykke samt luftfartøyet.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev