Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 21/13 VFR trafikk i luftrom klasse G over Oslo området
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 21/13 03 SEP

VFR trafikk i luftrom klasse G over Oslo området

Bakgrunn
Denne AIC-N gir anbefalinger med bakgrunn i beste praksis samt BSL F 1-1 §§ 2-12 og 2-13 om forebygging av sammenstøt. Den er utarbeidet i samråd med aktuelle brukergrupper med erfaring fra VFR- flygning over Oslo området.

All VFR-flyging i luftrom klasse G over Oslo
Luftfartstilsynet har kommet fram til at det er en stor sikkerhetsgevinst dersom VFR- trafikk nytter en felles frekvens over Oslo og omliggende områder.

Luftfartstilsynet anbefaler derfor lyttevakt og bruk av blindsendinger på VHF-radio i et avgrenset område, med henvisning til Helikopter/småflykart Norge M517A 1:250 000 for Oslo, kart nr.4. Avgrensningen er som følger i henhold til vedlagte kart:

Maridalsvannet, Haukåsen, Sværsvann, Drøbak, Sætre, Asker, Sollihøgda, Triungvann, Maridalsvannet.

Koordinatene er som følger:

Maridalsvannet: N59°58'60.0000", E010°46'60.0000"
Haukåsen: N59°54'15.0000", E010°53'50.0000"
Sværvann: N59°49'00.0000", E010°54'00.0000"
Bunnefjorden: N59°43'17.0000", E010°43'36.0000"
Drøbak: N59°40'00.0000", E010°37'00.0000"
Sætre: N59°40'60.0000", E010°28'60.0000"
Asker: N59°49'00.0000", E010°22'60.0000"
Sollihøgda: N59°57'00.0000", E010°22'60.0000"
Triungvann: N60°00'00.0000", E010°33'00.0000"
Maridalsvannet: N59°58'60.0000", E010°46'60.0000"

Luftfartstilsynet gjør oppmerksom på et tilgrensende definert område omkring Kjeller flyplass, der et tilsvarende prinsipp med blindsendinger er gjennomført. Se AIP AD 2 ENKJ 30MAY13 og senere.

Radiofrekvens
Luftfartstilsynet tilrår alle som flyr VFR i nevnte området å nytte bruke frekvensen 122.00 MHz for å informere om sine bevegelser (sende blindt). Det holdes lyttevakt på samme frekvens.

Sikkerhetsgevinst
Det er en stor sikkerhetsgevinst i å fly så høyt som luftrommet tillater. Samtidig må man må unngå å fly inn i overliggende kontrollert luftrom. Man må ta hensyn til værforhold og annen trafikk i området. Å fly så høyt som mulig har også betydning for å minske støy overfor omgivelsene. Fartøysjefer oppfordres derfor til å ta tilbørlig hensyn, både til flysikkerhet og miljø ved valg av rute.

Vedlagte kart er av veiledende karakter.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev