Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 20/11 Nye regler om innleie av luftfartøy
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 20/11 25 OKT

Nye regler om innleie av luftfartøy

Samferdselsdepartementet vedtok den 12. august 2011 forskrift om lufttransporttjenester i EØS. Forskriften gjennomfører forordning 1008/2008 om felles regler for driften av lufttrafikktjenester i fellesskapet – “Lufttransportforordningen”.

Forskriften erstatter tidligere forskrift av 15. juli 1994 om gjennomføring og håndheving av EØS-avtalen på luftfartens område, og rådsforordning nr. 2407/92 (lisensforskriften).

Forskrift av 12. august 2011 nr. 833, inneholder bestemmelser om innleie av fartøy (dry- og wetlease). Bestemmelsene innebærer hovedsakelig en videreføring og stadfesting av tidligere regler og praksis omkring innleie, men det foreligger også enkelte endringer. Hovedpunktene trekkes opp nedenfor.

Dry-lease; 
Avtale om dry-lease må være godkjent av Luftfartstilsynet før leieforholdet trer i kraft. Søknad skal sendes Luftfartstilsynet for behandling, jf, forskriftens § 6 og forordningens artikkel 13, nr. 2. Leieavtale og forsikringsbevis skal vedlegges søknaden, og avtalen skal minimum inneholde de opplysninger som følger av forskriftens § 6, annet ledd.

Wet-lease;

Avtale om wet-lease må være godkjent av Luftfartstilsynet før leieforholdet trer i kraft. Søknad sendes Luftfartstilsynet for behandling, jf. forskriftens § 7, og forordningens artikkel 13. Følgende betingelser må være oppfylt;

  • utleier av fartøyet må ha gyldig lisens og AOC
  • innleier må operere fartøy av samme kategori
  • operativt og teknisk ansvar må påhvile utleier
  • innleier må ha det kommersielle ansvaret

Dersom et selskap ønsker å inngå avtale om wet-lease med et selskap hjemmehørende i tredjeland (utenfor EU/EØS), kan søknad sendes Luftfartstilsynet. Slik søknad kan vurderes godkjent om følgende omstendigheter anses oppfylt;

  • selskapet godtgjør at samtlige sikkerhetsstandarder tilsvarende de som er pålagt i det europeiske samarbeidet eller nasjonal lovgivning er oppfylt, samt at
  • selskapet godtgjør at det foreligger et særskilt behov, at det er nødvendig for å imøtekomme sesongbasert kapasitetsbehov, eller det anses nødvendig for å bøte på operasjonelle driftsproblemer.

En forutsetning for godkjenning av søknad om wet-lease fra selskap i tredjeland er at det ikke med rimelighet kan inngås tilsvarende avtale med et selskap registrert innen EU/EØS. Luftfartstilsynet kan videre unnlate å gi en godkjenning dersom det ikke foreligger en gjensidighet med hensyn til wet-leasing mellom Norge og tredjelandet hvor fartøyet er registrert, jf. forordningens art. 13, pkt. 4.

Utleie av fartøy;

Dersom et norskregistrert fartøy dry-leases til utenlandsk operatør skal Luftfartstilsynet notifiseres. Det samme gjelder når leieforholdet avsluttes og fartøyet tilbakeleveres. Det er ikke behov for særskilt godkjenning av utleieavtale fra Luftfartstilsynet. Det understrekes imidlertid at utleier i slike tilfeller skal be Luftfartstilsynet anmode utenlandsk myndighet om å inngå avtale om fordeling av tilsynsansvaret for luftfartøyet, jf. forskriftens § 9, annet ledd.

Forskriften vil bli utgitt som BSL A 2-1. Forskriften trådte i kraft 12.08.11, og er publisert på www.lovdata.no og www.luftfartstilsynet.no.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev