Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 16/12 Allmennflyging - mulighet for dispensasjon fra krav til fastmontert nødpeilesender
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 16/12 06 OKT

Allmennflyging - mulighet for dispensasjon fra krav til fastmontert nødpeilesender

Per i dag er det krav til fastmontert nødpeilesender (ELT). Dette følger av BSL D 3-1 driftsforskrift for ikke-ervervsmessig luftfart med fly (privatflyging), og forskrift om ikke-ervervsmessig luftfart med helikopter (BSL D 3-2).

Forskrift BSL D 3-1 punkt 6.1.2 lyder:

Automatisk nødradiopeilesender

Alle fly i normal- og eksperimentalklassen, med unntak av mikrolette fly og seilfly, skal ha fastmontert automatisk ELT406 med unik kode tildelt av Luftfartstilsynet. ELT406 må tilfredsstille teknisk standard angitt i EASA ETSO 2C126, samt spesifikasjoner i ICAO Annex 10, Aeronautical Telecommunications, Volume III, 2. utgave, juli 2008. Senderen skal:

  • kunne begynne å sende automatisk ved havari,
  • kunne anvendes manuelt,
  • kunne funksjonere uavhengig av flyets batteri,
  • være vanntett, og
  • være tilstrekkelig motstandsdyktig slik at den normalt ikke blir ubrukelig som følge av havari

Dersom fly er utrustet på en slik måte at personer om bord vil separere fra flyet i en nødssituasjon, skal samtlige personer utrustes med personlig nødpeilesender av typen PLB406 med GPS. Det er da ikke krav til fastmontert ELT406.

Dette kravet er basert på ICAO Annex 6, part II.

For helikopter gjelder BSL D 3-2 § 28 andre ledd, som lyder;

Alle helikoptre skal ha fastmontert automatisk ELT406 med unik kode tildelt av Luftfartstilsynet. ELT406 må tilfredsstille teknisk standard angitt i EASA ETSO 2C126, samt spesifikasjoner i ICAO Annex 10, Aeronautical Telecommunications, Volume III, 2. utgave, juli 2008. Senderen skal:

  • kunne begynne å sende automatisk ved havari,
  • kunne anvendes manuelt,
  • kunne funksjonere uavhengig av flyets batteri,
  • være vanntett, og
  • være tilstrekkelig motstandsdyktig slik at den normalt ikke blir ubrukelig som følge av havari

EASA har nå ferdigstilt forslag til nytt felleseuropeisk regelverk for allmennflyging (Part-NCO, Non Commercial Operations) som vil bli gjennomført i norsk rett i løpet av de neste tre årene. Dette regelverket beskriver lempelser i kravet til fastmontert ELT.

Ved innføring av Part-NCO fra EASA vil det bli mulighet for å fly med PLB (Personal Locator Beacon) som skal bæres av fartøysjef eller passasjer. Dette som erstatning for fastmontert ELT. Dette vil gjelde for luftfartøy med seks eller færre seter.

For å oppnå harmonisering mot et kommende felles regelverk i Europa etablerer Luftfartstilsynet en dispensasjonsmulighet med hjemmel i BSL D 3-1, punkt 3.7, og BSL D 3-2, § 43.

Inntil Part-NCO trer i kraft i Norge kan Luftfartstilsynet etter søknad dispensere fra krav til fastmontert ELT i luftfartøy som brukes til allmennflyging og som har seks eller færre seter.

En dispensasjon fra kravet om fastmontert ELT vil blant annet kreve følgende:

  • Luftfartøyet må anses som "ikke-kompleks motordrevet luftfartøy" i henhold til definisjonen i forordning (EF) 216/2008, artikkel 3, bokstav j.
  • PLB skal bæres av fartøysjefen eller passasjer, alternativt være lett tilgjengelig på merket plass i luftfartøyet.
  • PLB skal ha mulighet til å sende på frekvens 121,5 MHz og 406 MHz samtidig.
  • Luftfartøyet kan ha maksimum seks personer om bord.

Dispensasjonen vil være gyldig inntil nytt felleseuropeisk regelverk (Part NCO) trer i kraft i Norge. Eier av luftfartøy som ønsker dispensasjon fra krav til fastmontert ELT kan sende søknad til Luftfartstilsynet pr epost til postmottak@caa.no, eller via ordinær postgang til:

Luftfartstilsynet
Boks 243
8001 Bodø

Merk søknaden med "Søknad om dispensasjon fra ELT".

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev