P.O. Box 243
NO-8001Bodø
Endring av forskrift 1. juli 2011 nr. 732 om lufttrafikkledelse
Luftfartstilsynet vedtok 12. november 2020 forskrift om endring av forskrift 1. juli 2011 nr. 732 om lufttrafikkledelse (BSL G 8-1). Endringen gjelder ansvar for terrengatskillelse og temperaturkorrigering.
Forskriften opphever den norske særbestemmelsen i BSL G 8-1 § 8 (1) som erstatter punkt 8.6.5.2 i ICAO Doc 4444 PANS-ATM. Forskriftsendringen innebærer at punkt 8.6.5.2 blir gjeldende også i Norge.
For at lufttrafikktjenesten og flyoperatørene skal få tid til å gjøre nødvendige tilpasninger, trer forskriftsendringen først i kraft 7. oktober 2021. Den norske særbestemmelsen vil gjelde fram til denne dato.
Avinor Flysikring AS har i samarbeid med Luftfartstilsynet og aktørene utarbeidet en veiledning til ICAO Doc 4444 PANS-ATM punkt 8.6.5.2. Veiledningen publiseres på våre hjemmesider.
Civil Aviation Authority – Norway has, by decision November 12 2020, changed regulation July 1 2011 no. 732 on air traffic management (BSL G 8-1), regarding the responsibility for obstacle clearance and correction for low temperature effect.
The decision repeals national regulation on air traffic management (BSL G 8-1) § 8 (1), stating difference from ICAO Doc 4444 PANS-ATM para 8.5.6.2.
To give air traffic management and operators time to adapt, the change will apply from October 7 2021. Until then the national regulation stating difference from ICAO Doc 4444 PANS-ATM para 8.5.6.2 will apply.
Avinor Air Navigation Services AS has in cooperation with Civil Aviation Authority – Norway and the operators developed guidance material for ICAO Doc 4444 PANS-ATM para 8.6.5.2. This Guidance material is published at the CAA Webpage.