Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC I
  6. 02/19 Information on upcoming proposal for requirements for multi-crew concept for scheduled flights at short-haul airports
Skriv ut
Telefon:
+4775585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
NO-8001 Bodø
AIC-I 02/19 13 MAR

Information on upcoming proposal for requirements for multi-crew concept for scheduled flights at short-haul airports

The Civil Aviation Authority of Norway (CAA-N) have adopted Regulation 17. September 2019 on requirements for commercial aviation operations on short-field airports though (BSL D 1-3). The purpose of this regulation is to ensure aviation safety by establishing additional requirements for commercial air operations on short-field airports. The regulation is considered necessary in order to mitigate risk due to the demanding local conditions at these airports related to meteorology, topography, physical characteristics and facilities at the airports. The regulation applies to air operators who conduct scheduled commercial air transport to and from such short-field airports in Norway.

Regulation (EU) 965/2012 on air operations allow for the possibility of carrying out commercial flights with aircraft that are certified for single pilot operations. From a safety perspective such provisions make good sense for relatively uncomplicated flights with smaller aircraft to and from traditional airports. However, the short-field airport network in Norway is a demanding environment for air operations. This in turn, typically gives the pilot quite a high workload. A multi-crew concept, where the aircraft is operated with a minimum of two pilots, provides increased flight safety in complex air operations. This is not only due to the added safety of having two persons able to pilot the aircraft, but also because the concept allows for a structured division of labor and mutual error monitoring- which relieves the administrative burden of the pilot flying and gives greater opportunity to detect and capture any errors and detect risks.

The risk environment when flying on Norwegian short-haul airports, combined with the objective of high safety standards for scheduled passenger flights, entails that the CAA-N intends to prepare a proposal on introducing a requirement that scheduled passenger flights to and from Norwegian short-field airports must be conducted as multi-pilot operations. All interested parties will in due time be consulted through a public hearing on the proposal. However, in order to provide a good basis for the ongoing work, the CAA-N wishes to inform about this change up front, and provide the opportunity to submit input at this preparatory stage.

Any input should be marked with case number: 18/02245 and sent to:
The Civil Aviation Authority of Norway,
P.O.box 243, 8001 Bodø.
Email: postmottak@caa.no

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev