Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC I
  6. 08/09 Friction on contaminated runways
Skriv ut
Telefon:
+4775585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
NO-8001 Bodø
AIC-I 08/09 02 NOV

Friction on contaminated runways

THIS AIC REPLACES AIC I 03/08.

Considering the user-feedback from the winter season 2008/2009, the Norwegian Civil Aviation Authority (CAA-N) has decided to maintain a five split friction scale until further notice. CAA-N will not distinguish between wet and dry conditions on contaminated runways, and highly recommend the following levels to be used when reporting the runway friction level:

  • GOOD – estimating a likely runway friction level of 0.40 or higher
  • MEDIUM /GOOD – estimating a likely runway friction level from 0.36 to 0.39
  • MEDIUM – estimating a likely runway friction level from 0.30 to 0.35
  • MEDIUM/POOR – estimating a likely runway friction from 0.26 to 0.29
  • POOR – estimating a likely runway friction level of 0.25 or less

To determine the AIRPLANE BREAKING COEFFICIENT CAA-N highly recommend operators to use correlation tables.

In addition, Pilots should, as close to the landing time as possible, receive update on wind conditions, runway conditions, temperature, dew point, etc.

Reporting of friction is to be accomplished by specially trained personnel. Airport Operators must specify the level of qualifications and conduct all training required. To support the friction level estimate, Ground Staff may use friction measuring instruments accepted by CAA-N. However, the measured friction coefficient is not to be reported to Pilots.

A Pilot report (verbal) is to be given if the Pilot in command experiences deviations from the estimated friction level as given by Ground Staff. (For detailes we refer to AIC I 07/09).

The use of XX in SNOWTAM does not seem to serve any practical purpose and CAA-N therefore recommends that XX is not used until further notice. CAA-N expects this issue to be clarified through the ICAO Friction Task Force.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev