Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    • Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrering på flydrone.no
    • Søke om tillatelse for spesifikk kategori

    Lover og regler

    • Åpen kategori – lavrisiko-operasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Kunnskapsdatabase

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere her
    • Veileder for VFR-innflyging
    • Veileder om vinterflyging

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Desinfisering av småfly og helikopter
    • Bestilling av fartøymapper

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC I
  6. 07/09 Prosedyre for pilotrapporter om anslått bremseeffekt
Skriv ut
Telefon:
+4775585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
NO-8001 Bodø
AIC-I 07/09 28 OCT

Prosedyre for pilotrapporter om anslått bremseeffekt

DENNE AIC ERSTATTER AIC I 07/08.

Generelt

Pilotrapporter vil være tilleggsinformasjon til informasjon gitt i SNOWTAM.

Hensikten med prosedyren er å fremskaffe en vurdert bremseeffekt fra piloter når denne oppleves å avvike fra det som er angitt i gjeldende SNOWTAM. Informasjonen vil bidra til at endringer i bremseeffekt på grunn av tilstedeværelsen av snø og is registreres så tidlig som mulig. Slik informasjon vil være nyttig for etterfølgende flyginger og for bakketjenestens revurdering av den anslåtte bremseeffekt og eventuelle prepareringstiltak.
Aktiv bruk av pilotrapportering er et viktig bidrag til å bygge opp erfaringsgrunnlaget for vurdering av anslått bremseeffekt. Luftfartstilsynet forventer at alle aktører aktivt bidrar til dette.

Formidling

Fartøysjefer oppfordres til å avgi pilotrapport (muntlig) når bremseeffekt oppleves å avvike fra det som er oppgitt i gjeldende SNOWTAM.
Anslått bremseeffekt uttrykkes i SNOWTAM etter følgende graderinger:

  • GOOD
  • MEDIUM / GOOD 
  • MEDIUM 
  • MEDIUM / POOR 
  • POOR

Lufttrafikktjenesten videreformidler fartøysjefens rapportering til fly som forbereder landing eller avgang og til ansvarshavende for bakketjenesten. Videreformidlingen bør minst inneholde følgende elementer:

  • pilotrapportert gradering
  • flytype 
  • tidspunkt

F.eks. ”Braking action MEDIUM reported by MD 80 at 12:15”

Vurdering

Når bakketjenesten mottar pilotrapport vurderes denne opp mot gjeldende SNOWTAM med tanke på eventuelle prepareringstiltak og utstedelse av ny SNOWTAM.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Medier
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 926 42 632 (døgnet rundt)

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev