Informasjon om krav til drift av bemannede VTOL-luftfartøy

1. mai 2025 innfører EU et nytt regelverk utarbeidet av European Union Aviation Safety Agency (EASA) om bruk av bemannede VTOL-luftfartøy. Regelverket vil også bli tatt inn i EØS avtalen og innført i Norge. Antagelig vil dette skje i løpet av året.
Bakgrunn og betydning av det nye regelverket
Omfang og innhold i det nye regelverket
- Operasjonelle krav (Air OPS): Regelverket introduserer en egen del (Part-IAM) spesielt tilpasset kommersielle VTOL-operasjoner og som er del av forordning 965/2012 om luftfartsoperasjoner. Disse reglene er utformet med utgangspunkt i eksisterende operasjonelle standarder for lett luftfart, men med vesentlige tilpasninger til VTOL-luftfartøyenes tekniske og operasjonelle særtrekk. Det er også gjort endringer i Part-ORO og Part-SPA for å gjøre disse reglene gjeldende for VCA og IAM-operatører.
Les mer om dette i Part-OPS (965/2012) Easy Access - Pilotsertifisering (FCL): Det etableres egne typerettigheter (type ratings) samt omfattende obligatoriske opplæringskrav for piloter som skal operere VTOL-luftfartøy. Reglene tas inn i forordning 1178/2011 om flygebesetninger. Grunnkravet for å kunne få slike rettigheter er at piloten fra før innehar CPL-sertifikat. Disse kravene skal sikre at piloter er kvalifisert til å håndtere de unike egenskapene og utfordringene knyttet til VTOL-flyging.
Les mer om dette i Part-FCL (1178/2011) Easy Access - Vertiporter: Spesifikke infrastrukturkrav introduseres for vertiporter, som er anlegg dedikert til start og landing av VTOL-luftfartøy. Dette inkluderer klare tekniske krav til dimensjoner, inn- og utflygingsbaner, og nødvendige sikkerhets- og beredskapssystemer.
Les mer om dette her
Fremgangsmåte for å kunne bli en IAM-operatør
Oppstart og dialogmøte
Potensielle operatører bør tidlig ta kontakt med oss for å avklare spesifikke spørsmål og sikre god forståelse av kravene. Ta kontakt ved å sende en e-post til postmottak@caa.no.
Etablering av operativ organisasjon
For å drive operasjoner med VTOL-luftfartøy må det etableres en operativ organisasjon som er godkjent av Luftfartstilsynet og har driftstillatelse (AOC). Denne prosessen innebærer:
· Utforming av en klar organisasjonsstruktur med tydelig definerte roller og ansvar for ledelse, operativt personell og vedlikeholdspersonell.
· Etablering av et omfattende sikkerhetsstyringssystem (SMS) som identifiserer og håndterer spesifikke risikoer knyttet til VTOL-operasjoner, inkludert spesielle utfordringer som overgang mellom vertikal og horisontal flyging samt håndtering av nødssituasjoner.
Benytt skjema NF-0100 for å søke om AOC
Sertifisering og vedlikehold av luftfartøy
Alle VTOL-luftfartøy som skal benyttes må ha et gyldig typesertifikat utstedt av EASA. Typesertifikatet gis på grunnlag av Special Condition SC-VTOL som fastsetter tekniske og sikkerhetsmessige krav. Det kreves også kontinuerlig oppfølging av luftdyktigheten gjennom godkjente vedlikeholdsprogrammer og periodiske inspeksjoner utført av sertifiserte tekniske organisasjoner.
Les mer om dette i SC-VTOL her
Øvrige regler om luftdyktighet er under utarbeidelse i EU og vil bli vedtatt i løpet av 2025.
Pilotopplæring og kvalifikasjoner
Piloter må ha gyldige fly- eller helikoptersertifikater supplert med en spesifikk tilleggsgodkjenning (typerettighet) for VTOL. CPL (A/H) blir et forhåndskrav for å erverve typerettighet. Personell med TRI/TRE-rettighet på andre typer, vil få en relativt kort vei til å bli TRI/TRE på VTOL-typene. Luftfartstilsynet må godkjenne operatørens treningsprogram, som skal inneholde:
· VTOL-spesifikke prosedyrer og operasjonelle rutiner
· Opplæring i overgangen mellom vertikal og horisontal flyging
· Omfattende øvelser i nød- og beredskapsprosedyrer
· Periodisk oppfriskningstrening for å opprettholde kompetanse og reaksjonsevne hos pilotene
Infrastruktur og vertiporter
VTOL-operasjoner krever dedikerte vertiporter eller egnede heliporter som tilfredsstiller EASAs detaljerte tekniske spesifikasjoner og sikkerhetsstandarder. Operatører må sikre at disse fasilitetene har:
· Tilfredsstillende dimensjoner og vektbegrensninger for VTOL-luftfartøy
· Klare og sikre inn- og utflygingsbaner uten hindringer
· Etablerte sikkerhets- og beredskapssystemer som brann- og redningstjenester
· Infrastruktur for lading, vedlikehold og logistikk tilpasset VTOL-teknologi
Gebyr
Anbefalinger
- Det er viktig å holde seg kontinuerlig oppdatert gjennom offisielle nettsider. For eksempel www.luftfartstilsynet.no og www.easa.europa.eu Der finner du ytterligere informasjon, veiledninger.
- Operatører bør også delta aktivt i relevante bransjefora og nettverk for å dele erfaringer og beste praksis innen VTOL-operasjoner. Les mer om dette her