P.O. Box 243
8001Bodø
Informasjon om kommende forslag om påbud om muliticrewkonsept for ruteflyginger på norske kortbanelufthavner
Luftfartstilsynet har tidligere vedtatt forskrift om tilleggskrav for ervervsmessige luftfartsoperasjoner på kortbanelufthavner, BSL D 1-3. Formålet med forskriften er å trygge flysikkerheten ved å fastsette særskilte krav for luftfartsoperasjoner på kortbanelufthavner.Forskriften er ansett nødvendig på grunn av de spesielle risikoforholdene ved trafikkering av disse lufthavnene knyttet til meteorologi, topografi, fysiske anlegg og innretninger på lufthavnene. Forskriften gjelder blant annet luftfartsoperatører som utøver regelbundet ervervsmessig lufttransport med fly innenfor norsk område, og som skal foreta landing eller avgang på en kortbanelufthavn.
Reglene i forordning (EU) 965/2012 som er gjort gjeldende i Norge ved forskrift om luftfartsoperasjoner, BSL D 1-1, åpner for mulighet til å utføre ervervsmessige flyginger med fly som er sertifisert for flyging med kun en pilot. Bestemmelsen anses å gi god mening ved relativt ukompliserte flyginger med mindre fly mellom tradisjonelle flyplasser. Norske kortbaneflyplasser er imidlertid mer krevende å operere på, noe som igjen vil gi piloten en høyere arbeidsbelastning. Et mulitcrewkonsept, dvs. hvor flyet opereres med minst to piloter, gir økt flysikkerhet ved komplekse luftfartsoperasjoner. Dette skyldes både det at det da er to personer som kan føre flyet, og at konseptet gir mulighet for en strukturert arbeidsfordeling - noe som avlaster piloten som flyr og gir større mulighet til å fange opp eventuelle feil og oppdage risikoer.
Risikoforholdene ved flyging på norske kortbanelufthavner, vurdert sammen med målsettingen om at flysikkerheten for ruteflyging med passasjerer skal være høy, gjør at Luftfartstilsynet ønsker å utarbeide forslag til endring av kortbaneforskriften med krav om at rutefly som trafikkerer kortbanelufthavnene må betjenes av minst to piloter. Dette forslaget vil bli sendt på høring når det er klart. Alle som ønsker vil dermed gjennom den prosessen kunne uttale seg og komme med innspill. For å skaffe tilveie et godt grunnlag for arbeidet, ønsker Luftfartstilsynet alt nå å informere om saken og gi mulighet for å sende innspill i arbeidet.
Eventuelle innspill bes merket med saksnummer: 18/02245 og sendt til:
Luftfartstilsynet
postboks 243, 8001 Bodø.
E-post: postmottak@caa.no