P.O. Box 243
8001Bodø
Godkjenning av operative sekundærbaser
Luftfartstilsynet vil med dette presisere ovenfor norske AOC innehavere at operativ virksomhet utenfor operatørens hovedbase vil kunne medføre krav om Luftfartstilsynets godkjenning, jf. Luftfartstilsynets vilkår for lisens* og forordning (EU) 965/2012**, OPS ORO.GEN.130(a) jf. GM1 ORO.GEN.130(a) pkt. (a)(5).
Luftfartstilsynet vil kreve slik godkjenning i de tilfeller hvor operatøren oppretter en sekundærbase som det planlegges å operere fra i mer enn 3 måneder i løpet av et kalenderår, eller i mer enn 5 måneder i løpet av en 24-måneders periode.
Med sekundærbase menes en flyplass, helikopterlandingsplass eller et nærmere definert geografisk område, hvor operatøren planlegger sin virksomhet ut i fra, og hvor operatøren har stasjonert eget luftfartøy, eller flygende personell, på midlertidig eller permanent basis.
For at Luftfartstilsynet skal kunne godkjenne operative sekundærbaser skal operatøren gjøre nødvendige endringer i organisasjonen og etablere nødvendige infrastruktur, så som fasiliteter, bemanning, prosedyrer og avtaler med leverandører. Det vises også til forordning (EU) 965/2012, ORO.AOC.140. Etableringen skal baseres på en dokumentert endringsprosess (AMC1 ORO.GEN.200(a)(3), pkt. e)) og basen og driften skal beskrives i selskapets håndboksystem
- Følgende forhold skal beskrives;
- Basens virksomhet, beliggenhet, fasiliteter, dokumentasjon og utstyr.
- Basens organisering, herunder ansvarsforhold for basesjef/baseansvarlig.
- Hvordan basens leverandører er inkludert i/tilknyttet selskapets sikkerhetsstyringssystem (AMC1 ORO.GEN.205, pkt. (c)).
- Hvordan basen, basens drift og leverandører er inkludert i selskapets revisjonsplan. (AMC1 ORO.GEN.205, pkt. (c))
- Basens prosedyrer for planlegging av flyging, bakketjenester og rapportering.
- Hvordan flyginger utført fra basen autoriseres og overvåkes.
- En beskrivelse av landingsplassen og tilhørende formaliteter og fasiliteter, samt inn- og utflygingssektorer, angitt ved hjelp av kart, ev. bilder og koordinater, eventuelt som spesifikk referanse til andre publikasjoner (AIP ol.).
- I tillegg skal søknaden inneholde:
- En oversikt over basens personell og dets skift/vaktordninger (dersom det ikke framgår av håndboksystemet),
- En liste over leverandørene og referanse til tilhørende kontrakter (dersom det ikke framgår av håndboksystemet).
- Dokumentasjon på gjennomført MOC-prosess, jf. ORO.GEN.130
- Kopi av gjennomført internrevisjon av basen (kan ettersendes)
Søknad om godkjenning av sekundærbase sendes Luftfartstilsynet, vedlagt dokumentasjon og forslag til endringer i håndboksystemet som inneholder de nevnte beskrivelsene.
Søknaden skal også inneholde kopi av tillatelser fra grunneier der dette er aktuelt, og eventuelt andre berørte parter.
En søknad om godkjenning av sekundærbase vil ikke forhindre at operatøren kan benytte basen før godkjenning foreligger, dog ikke ut over de nevnte 3/5 måneders perioder.
Luftfartstilsynet gjør oppmerksom på at opprettelse av sekundærbase utenom godkjent landingsplass kan medføre konsesjonsplikt for landingsplassen. Det vises her til forskrift om konsesjon for landingsplasser (BSL E 1-1).
For godkjenning av sekundærbaser betales gebyr etter regning.
* Alminnelige vilkår for å drive ervervsmessig lufttransport i henhold til forskrift av 12. august 2011 nr. 833 om lufttransporttjenester i EØS.
** Forordning (EU) nr. 965/2012 er gjennomført i Norge ved forskrift om luftfartsoperasjoner (BSL D 1-1).