Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 10/16 Ny forskrift om sporing av helikoptre på norsk kontinentalsokkel (BSL D 2-10)
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 10/16 04 MAI

10/16 Ny forskrift om sporing av helikoptre på norsk kontinentalsokkel (BSL D 2-10)

Luftfartstilsynet har vedtatt forskrift 19. april 2016 nr. 400 om sporing av helikoptre på norsk kontinentalsokkel. Forskriften trådte i kraft samme dag.

Forskriften er publisert på www.lovdata.no og www.luftfartstilsynet.no. På Luftfartstilsynets nettsider vil forskriften publiseres som ny BSL D 2-10. 

Formålet med forskriften er å sikre at posisjonen til hvert enkelt helikopter er kjent slik at det lett kan lokaliseres i søk- og redningssammenheng, samt å sikre at helikoptertrafikken er synlig for lufttrafikktjenesten i kontrollert luftrom med ADS-B dekning.

Krav til ADS-B transponder
Forskriften stiller krav om at alle helikoptre som benyttes til flygning til eller mellom landingsplasser som ligger i havområdene over norsk kontinentalsokkel, skal være utrustet med ADS-B transponder. Kravet kommer som følge av at Avinor har bygget ut ADS-B dekning i store deler av disse havområdene. ADS-B muliggjør trafikkstyring og posisjonering av luftfartøy i forbindelse med alarmtjeneste.

Krav til alternativt system for sporing av helikopter
Dersom slike helikopteroperasjoner skal foregå i havområder uten ADS-B dekning, stiller forskriften krav om at helikopteroperatøren skal anvende et alternativt system for kontinuerlig sporing av den enkelte flygning. For å tilfredsstille kravet til kontinuerlig sporing bør systemet ha en sporingsfrekvens som gjør det mulig å lokalisere helikopteret presist dersom det oppstår en unormal situasjon eller nødsituasjon under flygningen.

Unntaksbestemmelser
Forskriften inneholder unntaksbestemmelser slik at enkelttilfeller hvor forskriftens krav om ADS-B transponder eller system for sporing ikke kan oppfylles, kan håndteres.

Oppheving av forskrift om M-ADS
Forskriften erstatter forskrift 16. mai 2004 nr. 800 om bruk av modified dependant surveillance (M-ADS), tidligere publisert som BSL D 2-10, ettersom M-ADS ikke lenger produseres og derfor ikke kan benyttes som påkrevd utstyr for sporing av helikoptre.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev