Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    • Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrering på flydrone.no
    • Søke om tillatelse for spesifikk kategori

    Lover og regler

    • Åpen kategori – lavrisiko-operasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Kunnskapsdatabase

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere her
    • Veileder for VFR-innflyging
    • Veileder om vinterflyging

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Desinfisering av småfly og helikopter
    • Bestilling av fartøymapper

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC I
  6. 07/09 Procedure for pilot reports on estimated braking action
Skriv ut
Telefon:
+4775585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
NO-8001 Bodø
AIC-I 07/09 28 OCT

Procedure for pilot reports on estimated braking action

THIS AIC REPLACES AIC I 07/08

General

Pilot reports will be additional information to that promulgated in SNOWTAM.

The purpose of this procedure is to obtain an estimated braking action from the Pilot-in-command,whenever the experienced braking action is deemed to differ from the value stated in the actual SNOWTAM. This information should contribute to the quickest possible awareness of changes in braking action caused by the existence of snow and ice. Such information will be of great value to Pilots of succeeding aircraft and will also be useful to Ground Staff in evaluating the estimated braking action as well as the need for additional surface preparation.
Active use of Pilot reports is of significant importance in forming a basis for the evaluation of estimation of braking action. CAA-N expects all parties actively to contribute to this.

Communication:

Pilot reports (verbal) should be given whenever Pilot-in-command deems the actual braking action to differ from the value stated in actual SNOWTAM.

The estimated braking action should be expressed in SNOWTAM as follows:

  • GOOD
  • MEDIUM/GOOD
  • MEDIUM
  • MEDIUM / POOR
  • POOR

ATS should relay the Pilot reported braking action to succeeding traffic, and to the responsible Ground Staff. The relayed message should at least include the following elements:

  • The Pilot reported graduation
  • Aircraft type
  • Time of report

E.g. “Braking action MEDIUM reported by MD 80 at 12:15”.

Evaluation

When Ground Staff receive Pilot reports, the reports should be evaluated against the current SNOWTAM with a wiew to any runway preparation and promulgation of a new SNOWTAM.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Medier
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 926 42 632 (døgnet rundt)

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev