Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 11/16 Trenings- og erfaringskrav til piloter for flyging med underhengene last – Alt.MoC. til SPO.SPEC.HESLO.100
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 11/16 11 MAI

11/16 Trenings- og erfaringskrav til piloter for flyging med underhengene last – Alt.MoC. til SPO.SPEC.HESLO.100

Luftfartstilsynet har godkjent en alternativ fremgangsmåte for oppfyllelse (alternative means of compliance – Alt.MoC) av bestemmelsen SPO.SPEC.HESLO.100 i forordning (EU) nr. 965/2012.

Forordning (EU) 965/2012 er gjennomført i norsk rett ved forskrift 7. august 2013 nr. 956 om luftfartsoperasjoner, publisert hos Luftfartstilsynet som BSL D 1-1.

Bestemmelsen SPO.SPEC.HESLO.100 bokstav b og c fastsetter erfarings- og treningskrav til piloter som skal fly helikopter med underhengende last. Disse trenings- og erfaringskravene utdypes i tilhørende AMC1 SPO.SPEC.HESLO.100(3) utgitt av EASA.

Bestemmelsen ARO.GEN.120 i forordning nr. 965/20012 gir Luftfartstilsynet anledning til å godkjenne alternative fremgangsmåter (Alt.MoC) som kan benyttes av aktørene i markedet som alternativ til AMC materiale som er publisert av EASA.

Den nå godkjente Alt.MoC SPO.SPEC.HESLO.100 er basert på modellen som enkelte norske helikopterselskaper i en årrekke har benyttet for å utdanne piloter til å fly med underhengende last.

Alt.MoC SPO.SPEC.HESLO.100 (se PDF over) kan benyttes som fremgangsmåte i Norge for å oppfylle den aktuelle delen av bestemmelsen SPO.SPEC.HESLO.100.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev