Hopp til innhold

Bakgrunnssjekk

Her finner du alt du trenger å vite om hvordan du søker om bakgrunnssjekk.

Bakgrunnssjekk består av utfylt og innsendt søknadsskjema med vedlagt dokumentasjon vedrørende arbeid/utdanning de siste fem år og politiattest(er) fra alle land hvor du har vært registrert bosatt de siste fem år.

Når søknaden er sendt inn får du tilgang til Min side på Luftfartstilsynets nettside, her skal du laste opp politiattester fra alle land hvor du har vært registrert bosatt de siste fem år (for mer en seks måneder).

Husk at det er du som er ansvarlig for å videresende politiattest til Luftfartstilsynet. Politiattesten er gyldig i 90 dager fra utstedelsesdato.

Status på søknad finner du på Min side

Les veiledning før du søker via altinn.
Er noe uklart, ta kontakt på bakgrunnssjekk@caa.no

Hvordan søke om bakgrunnssjekk?

Når søknadsskjema er betalt og sendt inn vil du ikke ha mulighet til å redigere dette i ettertid, merk deg derfor følgende viktig informasjon:

  • Når søknadsskjema er fylt ut og betalt får du tilgang til Min side (www.luftfartstilsynet.no), her skal du laste opp politiattest(er) fra alle land hvor du har vært registrert bosatt de siste fem år. Politiattesten er gyldig i 90 dager fra utstedelsesdato. Politiattest(er) skal ikke lastes opp i søknad – og skal ikke sendes med e-post til Luftfartstilsynet.

Følg veiledningene som tar for seg hvordan du søker om bakgrunnssjekk og hvordan søke- og sende inn politiattest(er).

Ta gjerne kontakt med oss om du har spørsmål: bakgrunnssjekk@caa.no
Oppgi fullt navn og fødselsdato eventuelt D-nummer ved kontakt til Luftfartstilsynet.

Saksbehandlingstid

For å jobbe på sikkerhetsbegrenset område av en lufthavn må du både være akkreditert av politiet og ha godkjent bakgrunnssjekk av Luftfartstilsynet. Saksbehandlingstiden for bakgrunnssjekk er opp til fire uker.

Utenlandsk søker? Da må du ha D-nummer

Skal du søke Luftfartstilsynets om bakgrunnssjekk, må du ha norsk fødselsnummer eller D-nummer. D-nummer er et midlertidig identifikasjonsnummer som gis av norske myndigheter til utenlandske personer som skal arbeide i Norge og som derfor må betale skatt eller avgifter til Norge.

Du finner mer informasjon om D-nummer her

Du er nødt til å søke om skattekort i Norge for å få tildelt D-nummer. 

Her finner du informasjon om hvordan du søker om skattekort

Første gang du søker om skattekort må du personlig møte opp ved ett av 42 utvalgte skattekontor.

Oversikt over hvilke skattekontor dette gjelder finner du her

Krav til politiattest 

For at Luftfartstilsynet skal få behandlet søknad om bakgrunnssjekk må det også søkes om politiattest, dette kreves kun om du har vært folkeregistret i gjeldende land mer enn seks måneder.

For søkere som skal ha ID-kort/tilgang til sikker sone norsk lufthavn, kreves det fem års sammenhengende botid i Norge eller et annet EU/EØS-land for å få godkjent søknad om bakgrunnssjekk.

Norsk politiattest

Gjelder for alle søkere som har vært folkeregistret i Norge i mer enn seks måneder. 

Velg kategori Luftfart og formål Bakgrunnssjekk. Når du søker om norsk politiattest til søknad om bakgrunnssjekk vil du motta politiattesten i din digitale postkasse eller i posten om du ikke har digital postkasse. Politiet vil ikke lenger sende originalen direkte til Luftfartstilsynet, du er nødt til å laste den opp selv på Min side.

Politiattest for søkere som har bodd utenfor Norge siste fem år

Dersom søker har vært folkeregistrert i andre land enn Norge de siste fem år original(e) politiattester fra respektive land lastes opp på Min side på luftfartstilsynet.no.

Politiattest(er) er gyldig i 90 dager fra utstedelsesdato. Har du bemerkninger på utenlandsk politiattest må denne oversettes til norsk eller engelsk. Politiattest med bemerkninger skal sendes med post til Luftfartstilsynet, du må sende original og oversatt attest.

 

Kontakt bakgrunnssjekk

  • Postadresse: Postboks 243, 8001 Bodø
  • Telefon:
    09.00–11.00 (man-tors) og 12.00–14.30 (alle hverdager)
Sist oppdatert: 05.04.2024