Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 30/21 Regler for sivil statsluftfart med drone
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 30/21 14 DES

Regler for sivil statsluftfart med drone

Denne AIC-N erstatter AIC-N 05/21.

Regler for sivil statsluftfart med drone

I. Regelverk:

Sivil statsluftfart med drone reguleres av forskrift 30. november 2015 om luftfartøy som ikke har fører om bord mv. (BSL A 7-1), jf. forskriftens § 69.

Operatører som utfører sivil statsluftfart må derfor operere i samsvar med bestemmelsene som gjelder for RO1, RO2 eller RO3, alt etter hvilken av disse kategoriene virksomheten faller inn under.

II. Hva anses som sivil statsluftfart?

Hva slags virksomhet som anses som sivil statsluftfart følger av forskriftens § 69: «..sivil statsluftfart med offentligrettslig formål i forbindelse med politivirksomhet, tollvirksomhet, offentlig søk- og redningstjeneste, brannslukking, kyst- og grensevakt eller lignende aktiviteter og tjenester.

I den grad virksomheten ikke faller inn under eksemplene som er nevnt i bestemmelsen, vil en konkret vurdering være avgjørende for om det skal anses som sivil statsluftfart. Det avgjørende i den sammenheng vil da være om flygingen har et offentligrettslig formål som nevnt i bestemmelsen. Luftfartstilsynets tolkning av dette er at flygingen må skje som del av myndighetsutøvelsen til det aktuelle offentlige organet, for eksempel at drone brukes til å utføre statlig kontrollvirksomhet. Annen bruk av drone, for eksempel av et offentlig organs kommunikasjonsavdeling, vil ikke være å anse som sivil statsluftfart.

Operatører som driver sivil statsluftfart, vil først og fremst være de aktuelle myndighetene selv. Andre operatører som har kontrakt med en statlig myndighet om å fly sivil statsluftfart medregnes også. Men som nevnt må flygingen i så fall skje som del av myndighetsutøvelsen til den statlige myndigheten. Oppdrag om flyging for en statlig myndighet innebærer ikke nødvendigvis at flygingen anses som sivil statsluftfart. Flyging som faller inn under det operatøren vanligvis tilbyr av tjenester, vil som hovedregel måtte flys etter de alminnelige driftsreglene for droner i BSL A 7-2. Luftfartstilsynet vil som utgangspunkt tolke angivelsen av statsluftfart så snevert som mulig, slik at mest mulig av luftfarten kan følge disse alminnelige reglene for luftfart med drone.

Det er heller ikke opp til den enkelte operatør å vurdere om vedkommende flyr sivil statsluftfart. For RO-2 og RO-3 operasjoner må det fremgå av operasjonstillatelsen fra Luftfartstilsynet om den omfatter sivil statsluftfart, og i så fall hva slags operasjon. Ved tvil om bruken av drone er å anses som sivil statsluftfart bør Luftfartstilsynet kontaktes for nærmere avklaring.

III. Sivil statsluftfart og annen flyging

Etter 1. januar 2022 er det kun operasjonene som gjelder sivil statsluftfart som kan flys etter bestemmelsene i BSL A 7-1. Alle øvrige operasjoner skal flys etter reglene i BSL A 7-2. Med unntak av modellflyging i klubb vil dette si at operasjonen skal skje etter de felleseuropeiske reglene i forordning 2019/947.  En operatør som flyr sivil statsluftfart, for eksempel søk- og redningsoperasjoner i henhold til kontrakt med Hovedredningssentralen, i tillegg til å fly andre alminnelige droneoperasjoner, vil måtte følge to regelverk og om nødvendig ha to operasjonstillatelser:

Type operasjon

Sivil statsluftfart med drone

Andre droneoperasjoner

Må følge reglene i BSL A 7-1 (RO1, RO2 el. RO3).

Må følger reglene i BSL A 7-2 om flyging i åpen eller spesifikk kategori jf. forordning 2019/947.

IV. Hva må operatører gjøre?

Operatører som flyr for offentlige myndigheter og som i dag har RO-godkjenning må:

  • Sette seg inn i avgrensingen mellom vanlige operasjoner og sivil statsluftfart ref. avsnitt II over, og vurdere om flygingen utgjør sivil statsluftfart og eventuelt avklare dette med Luftfartstilsynet.
  • Operatøren må også fremskaffe dokumentasjon fra aktuell offentlig myndighet som viser avtale om slike oppdrag. Dette kan være kontrakt eller annen bekreftelse fra myndigheten om at operatøren utfører de aktuelle flygingene på vegne av myndigheten.
  • Revidere operasjonsmanualen slik at den kun blir gjeldende for operasjonen som gjelder sivil statsluftfart. Andre operasjoner må som kjent utføres i samsvar med reglene for åpen eller spesifikk kategori i BSL A 7-2.
  • Revidert operasjonsmanual og dokumentasjon fra offentlig myndighet som nevnt i pkt. 2) sendes deretter til Luftfartstilsynet. Luftfartstilsynet vil etter å ha vurdert saken kunne re-utstede aktuell RO-godkjenning for sivil statsluftfart.

V. Informasjon om fremtidig regulering

Luftfartstilsynet vedtok i 2020 forskrift med regler om sivil statsluftfart for bemannede luftfartøy (forskrift 26. mai 2020 nr. 1076 om sivil statsluftfart med offentligrettslig formål mv.).

I løpet av 2022 planlegger Luftfartstilsynet å revidere reglene for sivil statsluftfart med droner. En slik forskrift vil tidligst tre i kraft i 2023. Dagens regulering, som er omhandlet over, vil derfor minst gjelde til i begynnelsen av 2023. Utkastet til slik forskrift sammen med den planlagte tidsplanen for overgang til nye regler for sivil statsluftfart, vil bli gjenstand for høringen som skal gjennomføres for forskriften kan vedtas. 

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev