Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 02/21 Sertifiseringsfullmakt til flygebesetning for utførelse av vedlikehold
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 02/21 3 FEB

Sertifiseringsfullmakt til flygebesetning for utførelse av vedlikehold

Bakgrunn

Denne AIC-N omhandler utstedelse av begrenset sertifiseringsfullmakter (Limited Certification Authorisation) til flyvende personell for at de skal kunne sertifisere (Certificate of Release to Service - CRS) ved utførelse av vedlikeholdsoppgaver.

Luftfartstilsynets har avdekket at det utøves feil praksis ved utstedelse av begrenset sertifiseringsfullmakter og ved sertifisering av vedlikeholdsoppgaver når disse er utført av flyvende personell.

Eksempler:

  • Sertifiseringsfullmakter er ikke utstedt av en Part-145 godkjent verkstedorganisasjon
  • Det utstedes ikke fullverdig sertifisering av vedlikeholdsoppgaver jf. Part-145.A.50.
  • Det autoriseres for vedlikeholdsoppgaver som ligger i grensen for hva som omfattes av fullmaktene.

 

Regelverk

Luftfartstilsynet henviser til forskrift av 7. mai 2015 nr. 488 om kontinuerlig luftdyktighet mv. (vedlikeholdsforskriften), jf. del II (Part-145) punkt 145.A.30(j)4 hvor forutsetningene for slik sertifiseringsfullmakt er beskrevet.

Forskriftspunktet er et unntak fra kravet i vedlikeholdsforskriften vedlegg del II (Part-145) punkt 145.A.30(g) og (h), om at en Part-145 godkjent verkstedorganisasjon skal autorisere teknisk personell med sertifiseringsansvar i henhold til korrekte luftfartøyklasser og sertifikatkategorier slik det kommer frem i vedlikeholdsforskriften punkt 145.A.35 og forskriften vedlegg III (Part-66).

 

Vurdering og Forutsetninger

Luftfartstilsynet vil derfor presisere følgende forutsetninger for slike sertifiseringsfullmakter.

  1. Fullmakten skal utstedes av en Part-145 godkjent verkstedorganisasjon og være begrenses til enkle vedlikeholdsoppgaver (minor maintenance or simple tasks/checks). Fullmakt utstedes kun når punktene nedenfor er tilfredsstilt:
  2. Fullmakten kan kun benyttes der luftfartøyer opererer borte fra støttende verkstedlokasjon.
  3. Avgrenses til fartøysjef (og/eller flymaskinist) på grunnlag av sitt sertifikat. Omfanget må klart fremgå av sertifiseringsfullmakten.
  4. Fullmakter utstedt til flygebesetning jf. Part-145 punkt 145.A.30(j)4, gir autorisasjon til å sertifisere for vedlikehold (CRS). Kravene angitt i Part-145.A.50 punkt 145.A.50 for sertifisering av vedlikehold må derfor innfris i samsvar med verksted organisasjonens myndighetsgodkjente håndbok (Maintenance Organisation Exposition - MOE).
  5. Det skal være etablert prosedyrer i MOE for:
    1. spesifikk trening av flygebesetning i de vedlikeholdsoppgaver som sertifiseringsfullmakten skal dekke.
    2. utførelse av relevant MOE-prosedyretrening av flygebesetning
    3. utførelse av relevant forskriftstrening innen Part-145
  6. Autorisert flygebesetning skal ha gjennomført tilstrekkelig teoretisk og praktisk opplæring for å sikre at oppgavene blir utført i henhold til krav. Trening utføres på luftfartøyet der kandidat evalueres av flytekniker med sertifiseringsfullmakt for vedlikeholdsoppgaven det trenes i. Opplæringen må kunne dokumenteres.
  7. Fullmakten har en gyldighetsperiode på 12 måneder, hvorpå fornyelse krever ny trening på fartøytypen fullmakten gjelder for.

Dersom en vedlikeholdsoppgave har et omfang eller en kompleksitet som skaper tvil om den kan omfattes av en begrenset sertifiseringsfullmakt, skal utstedende verksted organisasjon rådføre seg med Luftfartstilsynet.

Sertifiseringsfullmakter skal tilbakekalles av utstedende enhet hvis forutsetningene for utstedelse og opprettholdelse ikke lengre innfris.

Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev