P.O. Box 243
8001Bodø
Værminima ved godkjenning av ervervsmessige SET-IMC operasjoner i Norge
For å kunne utføre ervervsmessig lufttransport med en-motors turbinmotor fly under instrument-flyforhold eller om natten (SET-IMC) kreves det særskilt godkjenning fra luftfartsmyndigheten. Dette følger av bestemmelsene i forordning (EU) nr. 965/2012, vedlegg V, subpart L (SPA.SET-IMC).
Frem til reglene ble innført har bruk av slike fly ikke vært tillatt i ervervsmessig lufttransport. Dette har skyltes økt risiko ved eventuelt motorbortfall, sammenlignet med flermotors fly. Motorteknologien har imidlertid over tid blitt mer pålitelig, og sammen med vilkårene reglene nå stiller for slik særskilt godkjenning, er risikoen ansett tilstrekkelig lav for å kunne tillate ervervsmessig lufttransport med enmotors turbinfly.
Reglene stiller krav til luftfartsoperatørens prosedyrer for planlegging av flyruter. Etter hovedregelen skal ruten planlegges slik at flyet skal kunne glidefly til en sikker nødlandingsplass i tilfelle motorbortfall. Operatøren kan imidlertid i noen grad planlegge at opptil 15 minutter av underveis-flygingen gjennomføres uten sikker nødlandingsplass innenfor rekkevidde. Operatørens prosedyrer for slik planlegging inngår i grunnlaget luftfartsmyndigheten skal vurdere og eventuelt godkjenne ved behandling av søknader om særskilt godkjenning for SET-IMC operasjoner.
Terrenget i Norge med overveiende fjellandskap, kan gjøre det utfordrende å finne egnede nødlandingsplasser. I tillegg vil værforholdene i Norge, som preges av skiftende vær – ofte med lav skybase og dårlig sikt, kunne gjøre det vanskelig å gjennomføre en nødlanding. Disse faktorene skaper særskilte sikkerhetsutfordringer ved SET-IMC flyging i Norge dersom ruten skal flys over fjellområder. Dette vil også kunne gjøre rutetrafikk med SET fly vanskelig, ettersom det på grunn av værforholdene vil kunne bli vanskelig å følge tidtabellen. Luftfartstilsynet vil derfor kreve at operatører som søker særskilt godkjenning for SET-IMC operasjoner for å fly passasjerruter, samtidig utarbeider krav til værminima og sikt i prosedyren for planlegging av den enkelte flygingen. Fastsettelsen av slike minima vil måtte gjøres på grunnlag av en konkret risikovurdering.
Som veiledende norm mener Luftfartstilsynet at følgende værminima bør gjelde for å sikre akseptabel risiko ved SET-IMC passasjerruteflyging i Norge:
Required Drift Down / Glide Minima
- En-route altitude and gliding profiles shall ensure minimum 2000 feet AGL to a point VMC 3000 feet AGL above landing site, to ensure a controlled landing.
- En-route and during glide down to the 3000 feet AGL point, IMC is acceptable.
Weather Minima at landing Site
- At landing site. Minimum cloud base shall be 3000 feet AGL and visibility minimum 5 km.
Luftfartstilsynet vil også vurdere om det er behov for å fastsette særskilte forskriftsregler med krav til værminima for SET-IMC operasjoner i Norge.