Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

    Passasjer i småfly

  • Droner

    Droner

    Registrering og søknader

    • Registrer deg som droneoperatør
    • Søk om tillatelse for spesifikk kategori
    • Skjemaer

    Veiledning

    • Åpen kategori – lavrisikooperasjoner med mindre droner innenfor faste rammer
    • Spesifikk kategori – operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori
    • Fly trygt – de viktigste reglene for droner og modellfly i åpen kategori

    Droneoperatører

    Regelverk

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere
    • Vinterflyging
    • VFR-guide Norway

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Bestilling av fartøymapper
    • Attest for vedlikehold på elektriske fly

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Personvern

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 08/18 Flyging under flygeoppvisninger
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 08/18 15 JUN

Flyging under flygeoppvisninger

Luftfartstilsynet oppfordrer alle operatører som ankommer eller forlater flyplasser eller lufthavner der det foregår flygeoppvisning å holde seg til normal inn- eller utflygingsprosedyre.

Hvert år arrangeres det større og mindre flygeoppvisninger i Norge. Arrangørene bruker gjerne måneder og år på planlegging, koordinering og tilrettelegging. Alle sivile flygeoppvisninger skal gjennomføres etter BSL D 4-3 Forskrift om flygeoppvisning.

Flygeoppvisninger gjennomføres også ved lufthavner med trafikk som ikke er en del av det planlagte og godkjente oppvisningsprogrammet. Det er viktig at denne trafikken går så uberørt av oppvisningsflygingen som praktisk mulig. Samtidig er det viktig at trafikk som ikke er involvert i selve oppvisningen følger standard inn- og utflygingsprosedyrer. På denne måten ønsker man å oppnå best mulig forutsigbarhet for alle involverte parter.

Arrangøransvar og program

For å arrangere flygeoppvisning kreves det godkjenning av ansvarlig personell. I utgangspunktet krever dette minimum to personer som tar ansvaret som oppvisningsleder og operativ oppvisningsleder.
Alle programinnslag skal inngå i et oppvisningsprogram. Operativ leder skal kontrollere at alle deltagere har gyldige tillatelser til å gjennomføre planlagt flyging. Det er kun flyging som planlegges som oppvisningsflyging som skal inngå i programmet. Normalt kan arrangøren legge til endringer i oppvisningsprogrammet inntil to dager før arrangementet begynner eller etter avtale med Luftfartstilsynet. Arrangøren kan når som helt fjerne innslag i programmet.

Krav til oppvisningspiloter

For å fly under flygeoppvisning kreves det at fartøysjefen har gyldig oppvisningstillatelse for fartøyet som skal flys. For å få oppvisningstillatelse må man gjennomgå opplæring i tråd med godkjent opplæringsprogram og demonstrere kunnskap og ferdigheter for en oppvisningsevaluator utpekt av Luftfartstilsynet.

Skille mellom oppvisning og demonstrasjon

Under flygeoppvisninger ønsker enkelte kommersielle operatører å demonstrere sine daglige operasjoner for publikum. Dette kan for eksempel være demonstrasjon av bruk av heis fra helikopter. Dersom en operatør skal demonstrere sine daglige operasjoner under flygeoppvisning skal programinnslaget inngå i oppvisningsprogrammet. Det forutsettes at operasjonene som skal demonstreres inngår i selskapets håndbøker.
Dersom operatøren ønsker å demonstrere luftfartøyets egenskaper med øvelser som for eksempel rettlinjet forbiflyging, formasjonsflyging eller manøvrering under minstehøydene, anses dette som flygeoppvisning og fartøysjefen må ha trening og tillatelse i tråd med BSL D 4-3.

Definisjoner

Oppvisningsflyging flyging som utøves i den hensikt å demonstrere eller vise fram et luftfartøy for et publikum.
Programinnslag flygesekvens utført av luftfartøy, annen bemannet flygende innretning, modellfly eller slipp av fallskjermhoppere.
Oppvisningsprogram serie av programinnslag knyttet sammen til et program med sikte på oppvisning for et publikum.

Se også

Forskrift om flygeoppvisning
Kontakt oss

postmottak@caa.no
Presse
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 92 64 26 32 (kun ved luftfartsulykker) 

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev