Startside

Meny
  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
  • For aktører

    For aktører

    Flysikkerhet

    Flyselskap

    Flyplass

    Flymedisin

    Flysikring

    • Luftfartshinder

    HMS i luftfarten

    Frakt

    Utdanning

    Security

    Luftdyktighet

    Regelverk

    Skjema

    Norges luftfartøyregister

  • Passasjer

    Passasjer

    Hva er lov i bagasjen

    Passasjerrettigheter

    Passasjerer med særskilte behov

  • Droner

    Droner

    Nytt droneregelverk

    • Flydrone.no - FAQ
    • Hvem må registrere seg?
    • Informasjon om nettkurs og eksamen
    • Overgangsordning fra ROx til nytt regelverk
    • Trenger jeg ansvarsforsikring?

    Åpen kategori

    • Slik flyr du dronen trygt
    • Registrering som droneoperatør
    • Interaktiv veileder – hvor havner jeg i åpen kategori?

    Spesifikk kategori

    • Søke om operasjonstillatelse i spesifikk kategori

    Lurer du på noe om registrering på flydrone.no?

  • Privatflyging og luftsport

    Privatflyging og luftsport

    Sertifikat og rettigheter

    • Nytt regelverk om flyskolar i januar 2019
    • Spørsmål og svar om Declared Training Organisation (DTO) for motorfly og helikopter

    Bruk av fly, helikopter og ballong

    • Tips og råd for sikker flyging
    • Meld deg på sikkerhetsbrev til privatflygere her
    • Veileder for VFR-innflyging
    • Veileder om vinterflyging

    Luftdyktighet og vedlikehold av luftfartøy

    • Endring i forskrift om kontinuerlig vedlikehold
    • Desinfisering av småfly og helikopter
    • Bestilling av fartøymapper

    Luftsport

  • Om oss

    Om oss

    Om Luftfartstilsynet

    Flysikkerhet

    Melde fra

    Sikkerhetsformidling

    Avdelinger

    Ledelsen

    Aktuelt

    Medier

    Jobb hos oss

    Kontakt oss

    Fakturainformasjon

    Luftfartskonferansen

    Årsrapporter

    Saksbehandling

    Postjournal – eInnsyn

    Luftfartstilsynets reaksjonspolicy

  • Jobb hos oss
  • Min side
Norsk
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
Du er her:
  1. Luftfartstilsynet
  2. For aktører
  3. Regelverk
  4. AIC
  5. AIC-N
  6. 26/13 Krav for sertifisering av besetningsmedlemmer på annex II luftfartøyer
Skriv ut
Telefon:
75585000
Epost:
postmottak@caa.no
AFTN:
ENCAYAYA
Norway Civil Aviation Authority
P.O. Box 243
8001 Bodø
AIC-N 26/13 19 DES

Krav for sertifisering av besetningsmedlemmer på annex II luftfartøyer

Denne AIC informerer om Luftfartstilsynets praksis for utstedelse, fornyelse og gjenutstedelse av sertifikatrettigheter for tjenestegjøring på følgende typer luftfartøyer som er unntatt virkeområdet for forordning 216/2008, jf. forordningens artikkel 4 nr. 4 og 5:

  • historiske luftfartøy som nevnt i forordning 216/2008, annex II pkt. a,
  • amatørbygde luftfartøy som nevnt i forordning 216/2008, annex II pkt. c,
  • tidligere militære luftfartøy som nevnt i forordning 216/2008, annex II pkt. d,
  • reproduserte (replika) luftfartøy som nevnt i forordning 216/2008, annex II pkt. h.

1. For tjenestegjøring på luftfartøyer som har typesertifikat fra tredjeland (dvs. ikke EASA typesertifikat) skal besetningsmedlemmet inneha gyldig JAR-FCL eller Part-FCL sertifikat med påtegning av SEP (single engine piston) eller MEP (multi engine piston) klasserettighet jf. BSL C 2-1.

For tjenestegjøring på luftfartøy som har typesertifikat fra tredjeland men som ikke faller inn under klasserettigheten SEP eller MEP, skal besetningsmedlemmet inneha særskilt tillatelse til tjenestegjøring (STT) iht. luftfartsloven § 5-5 fjerde ledd utstedt av Luftfartstilsynet.

2. For tjenestegjøring på nevnte annex II-luftfartøy uten typesertifikat, men som har nasjonal «permit to fly» (særskilt luftdyktighetsbevis), skal besetningsmedlemmet inneha gyldig JAR-FCL eller Part-FCL sertifikat med påtegning av SEP eller MEP klasserettighet jf. BSL C 2-1.

For tjenestegjøring på nevnte annex II-luftfartøy uten typesertifikat, men som har nasjonal «permit to fly» (særskilt luftdyktighetsbevis) og som ikke faller inn under klasserettigheten SEP eller MEP, skal besetningsmedlemmet inneha særskilt tillatelse til tjenestegjøring (STT) iht. luftfartsloven § 5-5 fjerde ledd utstedt av Luftfartstilsynet.

3. For amatørbygde luftfartøyer i prøveflygingsperioden kreves det STT.

4. Selv om luftfartøyet faller inn under kategorien SEP og MEP kan luftfartøyets «permit to fly» inneholde vilkår om at fartøyet må føres under en STT.

Luftfartstilsynet vil i det følgende klargjøre hva som kreves for å få utstedt, forlenget eller gjenutstedt en STT:

a) Utstedelse av STT:

  • Som grunnforutsetning må besetningsmedlemmet inneha et gyldig JAR-FCL sertifikat eller Part-FCL sertifikat med tilhørende typerettighet.
  • Dernest må besetningsmedlemmet bestå en ferdighetsprøve (skilltest) på det aktuelle annex II fartøyet som den særskilte tillatelsen skal gjelde for.

b) Forlengelse (revalidering) av STT:

  • Særskilt tillatelse kan forlenges innen utløpstiden på tilsvarende måte som forlengelse av typerettighet etter bestemmelsene i forordning 1178/2011, FCL.740.A eller FCL.740.H. Flytid og eventuell ferdighetskontroll (PC) kan utføres på fartøytypen som den aktuelle særskilte tillatelsen gjelder for.

c) Gjenutstedelse av utløpt STT:

  • Gjenutstedelse av utløpt særskilt tillatelse kan skje etter at besetningsmedlemmet har fått utstedt gyldig rettighet etter forordning 1178/2011 (EASA rettighet) ved godkjent ATO og deretter gjennomført ferdighetskontroll (PC) på det aktuelle annex II luftfartøyet som den særskilte tillatelsen skal gjelde for.
Kontakt oss

postmottak@caa.no
Medier
Telefon: 75 58 50 00
Beredskapstelefon: 926 42 632 (døgnet rundt)

Om oss
  • Personvern
  • Melde fra til Luftfartstilsynet
  • Om Luftfartstilsynet
  • English
Følg oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev