P.O. Box 243
8001Bodø
VFR trafikk i luftrom klasse G over Oslo området
Bakgrunn
Denne AIC-N gir anbefalinger med bakgrunn i beste praksis samt BSL F 1-1 §§ 2-12 og 2-13 om forebygging av sammenstøt. Den er utarbeidet i samråd med aktuelle brukergrupper med erfaring fra VFR- flygning over Oslo området.
All VFR-flyging i luftrom klasse G over Oslo
Luftfartstilsynet har kommet fram til at det er en stor sikkerhetsgevinst dersom VFR- trafikk nytter en felles frekvens over Oslo og omliggende områder.
Luftfartstilsynet anbefaler derfor lyttevakt og bruk av blindsendinger på VHF-radio i et avgrenset område, med henvisning til Helikopter/småflykart Norge M517A 1:250 000 for Oslo, kart nr.4. Avgrensningen er som følger i henhold til vedlagte kart:
Maridalsvannet, Haukåsen, Sværsvann, Drøbak, Sætre, Asker, Sollihøgda, Triungvann, Maridalsvannet.
Koordinatene er som følger:
Maridalsvannet: | N59°58'60.0000", E010°46'60.0000" |
Haukåsen: | N59°54'15.0000", E010°53'50.0000" |
Sværvann: | N59°49'00.0000", E010°54'00.0000" |
Bunnefjorden: | N59°43'17.0000", E010°43'36.0000" |
Drøbak: | N59°40'00.0000", E010°37'00.0000" |
Sætre: | N59°40'60.0000", E010°28'60.0000" |
Asker: | N59°49'00.0000", E010°22'60.0000" |
Sollihøgda: | N59°57'00.0000", E010°22'60.0000" |
Triungvann: | N60°00'00.0000", E010°33'00.0000" |
Maridalsvannet: | N59°58'60.0000", E010°46'60.0000" |
Luftfartstilsynet gjør oppmerksom på et tilgrensende definert område omkring Kjeller flyplass, der et tilsvarende prinsipp med blindsendinger er gjennomført. Se AIP AD 2 ENKJ 30MAY13 og senere.
Radiofrekvens
Luftfartstilsynet tilrår alle som flyr VFR i nevnte området å nytte bruke frekvensen 122.00 MHz for å informere om sine bevegelser (sende blindt). Det holdes lyttevakt på samme frekvens.
Sikkerhetsgevinst
Det er en stor sikkerhetsgevinst i å fly så høyt som luftrommet tillater. Samtidig må man unngå å fly inn i overliggende kontrollert luftrom. Man må ta hensyn til værforhold og annen trafikk i området. Å fly så høyt som mulig har også betydning for å minske støy overfor omgivelsene. Fartøysjefer oppfordres derfor til å ta tilbørlig hensyn, både til flysikkerhet og miljø ved valg av rute.
Vedlagte kart er av veiledende karakter.