Suspensjon av instrumentrettighet (IR)
I desember 2023 vedtok Luftfartstilsynet å suspendere en pilots instrumentrettighet (IR) gitt i et PPL (A)-sertifikat, etter flere rapporterte brudd på regelverket for IFR-flyging. Vedtaket ble stadfestet av Samferdselsdepartementet i juli 2024.
Lovbruddene omfattet blant annet brudd på gjeldende prosedyrer for innflyging (mangelfullt navigasjonsutstyr ved RNAV-innflyging) og unnlatelse av å melde overgang fra IFR-flyging til VFR-flyging.
Luftfartstilsynet konkluderte med at forholdene var brudd på regler som er avgjørende for sikre luftfartsoperasjoner, og samlet sett utgjorde dette et flysikkerhetsproblem av betydning for retten til å være pilot.
Suspensjon av instrumentrettighet (IR) ble ilagt og gjelder frem til piloten har bestått både teoretiske og praktiske prøver som er relevante for lovbruddene.
Aktuelt regelverk
Liste over relevant regelverk for denne saken:
- Luftfartsloven §§ 5-6 og 6-2
- Forskrift om luftfartsoperasjoner - NCO.GEN.105, NCO.GEN.110, NCO.IDE.A.105, NCO.IDE.A.195
- Forskrift om lufttrafikkregler og operative prosedyrer - SERA.5015, SERA.5020
- Forskrift om sertifisering av besetningsmedlemmer - FCL.070, ARA.GEN.355, ARA.FCL.250