Hopp til innhold

Opptak fra webinar - Overgangen til radio med 8.33 kHz kanalseparasjon

12. november 2024 gjennomførte vi webinar om overgangen til 8,33 kHz kanalseparasjon. Det blir obligatorisk for alle luftfartøy som opererer i luftrommet over Norge å benytte radioer som støtter 8,33 kHz kanalseparasjon. Overgangen blir gradvis og hele overgangen skal være gjennomført 31. desember 2025. Dette er et viktig steg mot å forbedre effektiviteten og kapasiteten i frekvensspekteret for luftfart

Viktige punkter fra webinaret

  • Overgang til 8,33 kHz kanalseparasjon – Hva innebærer dette?
  • Status i prosjektarbeidet hos Avinor
  • Fordeler med ny teknologi
  • Fordeler med 8,33 kHz kanalseparasjon
  • Veien videre og anbefalinger
  • Spørsmål og svar

Spørsmål og svar fra webinaret 

Her finner du svar på spørsmål som ble stilt via Slido under webinaret

Spørsmål Svar
Hva skjer om man fortsetter å bruke gammel radio? Du risikerer å ikke få kontakt med lufttrafikktjenesten. Dersom du sender på en 25 kHz frekvens legger du beslag på to andre kanaler som også kan bli forstyrret av din sending. Radio vil bli fulgt opp i forbindelse med tilsyn. 
Vil dette medføre store kostnader mot GA miljøet i form av store gebyrøkninger ? Småflyeiere får jo store kostnader i form av installasjon av nytt radioutstyr.  Vi kjenner ikke til gebyrøkninger tilknyttet til dette. 
Hvorfor står ikke GA-frekvensene i AIP-en? Burde vi ikke hatt én offisiell datakilde som inneholder alt? De to nye kanalene som er tildelt GA i Europa vil bli oppgitt i Europa. 
Hva blir konsekvensen dersom man ikke rekker å bytte til 8,33kHz utstyr i luftfartøy innen fristen? Vil man ikke få klarering til å fly i kontrollert luftrom? Du risikerer å ikke få kontakt med lufttrafikktjenesten og forstyrre andre som bruker andre frekvenser. 
Er det slik å forstå at AIRAC plan er når de nye frekvensene blir tatt i bruk i de aktuelle områdene? Det er korrekt. Se tabellen i opptaket. 
Så da vil det betyr at brukere på ENZV må ha ny radio fra 20.mars av? Det er korrekt.