Hopp til innhold

Forslag til endret regelverk om krav til antikollisjonssystem ACAS Xa og PBN over åpent hav

Luftfartstilsynet informerer med dette at det Europeiske flysikkerhetsbyrået (EASA) har sendt sitt forslag til endring av regelverk om krav til antikollisjonssystem ACAS Xa og PBN for operasjoner over det åpne hav, til Europakommisjonen for videre arbeid. Dette arbeidet er forventet å føre til endring av allerede eksisterende EU-forordninger (EU) 1337/2011, (EU) 2017/373 og (EU) 2018/1048, som igjen vil medføre endringer i norsk regelverk.

Hele regelverksforslaget kan leses her: Opinion No 03/2024 - Implementation of the regulatory needs in support of the SESAR deployment | Introduction of ACAS Xa for operations and PBN specifications for oceanic operations in the single European sky (SES) | EASA (europa.eu) på EASAs nettsider.

En tidligere versjon av endringsforslaget har vært på høring tidligere, se artikkel på Luftfartstilsynets internettsider her: Høring: NPA 2023-04 Introduksjon av ACAS Xa for operasjoner i det felleseuropeiske luftrommet og PBN-spesifikasjoner for operasjoner over havområder (luftfartstilsynet.no)

Så vidt Luftfartstilsynet kan se, er ikke det foreliggende regelverksforslaget til Europakommisjonen vesentlig forskjellig fra det forslaget som tidligere har vært på høring. Forslaget berører to ulike temaer, bruk av ACAS Xa som antikollisjonssystem for luftfartøy, og bruken av ytelsesbasert navigasjon (PBN) for operasjoner som gjennomføres over det åpne hav. Forslaget til endring av reglene om bruk av ACAS Xa, vil medføre behov for endring av forordning (EU) 1337/2011 og forordning 2017/373, for å tillate bruk av ACAS Xa i det felleseuropeiske luftrommet. Forslaget til endring av reglene om PBN, innebærer harmonisering av EU-regelverk med ICAO-regler ved å innføre bruk av PBN-spesifikasjoner for oversjøiske og fjerntliggende kontinentale operasjoner, og vil medføre behov for endring i forordning (EU) 2018/1048. 

Den videre saksgangen er at Europakommisjonen skal vurdere forslaget fra EASA, og deretter vil det bli gjennomført drøftinger av forslaget med medlemslandene i den relevante komitologikomiteen (EASA-komiteen). Det er forventet at forslaget vil være en sak på det kommende møte i oktober.

Berørte interessenter kan komme med innspill til regelverksforslaget, ved å sende innspillet til Luftfartstilsynet på e-post: postmottak@caa.no. Merk gjerne innspillet med saksnummer 23/13554. 

Innspill i saken burde sendes Luftfartstilsynet så snart som mulig, og senest innen utgangen av september.

Sist oppdatert: 06.08.2024