Hopp til innhold

Geofencing stopper dronen min før regelverket gjør det. Hva gjør jeg?

Luftfartstilsynet har den senere tid fått flere henvendelser etter at DJI oppdaterte sin software for geofencing som også inkluderer Norge. Oppdateringen viser seg å inneholde kartreferanser som er strengere enn gjeldende norsk regelverk.

"Med den rette tillatelsen fra Luftfartstilsynet og lufttrafikktjenesten, samt andre relevante instanser er det mulig å fly drone i hele landet", understreker Bente Heggedal Løvold, seksjonsleder for ubemannet luftfart i Luftfartstilsynet.

Reglene for hvor det er lov og ikke lov å fly er gitt i luftfartsloven, lov 11 juni 1993 nr. 101 om luftfart, forskrift 30. november 2015 nr. 1404 om luftfartøy som ikke har fører om bord mv, publisert som BSL A-7-1 og forskrift 25. november 2020 nr. 2460 om luftfart med ubemannet luftfartøy i åpen- og i spesifikk kategori, publisert som BSL A 7-2. Samtidig står alle produsenter fritt til å utforme sitt software med de geofence-områder de ønsker.

Da våre operatører har en rekke forskjellige tillatelser er det umulig for Luftfartstilsynet å skrive en henvendelse til enhver produsent som legger inn sperrer i sine systemer. Har du et behov og tillatelse til å fly på et gitt sted og dronen din ikke virker må du enten kontakte produsenten av dronen eller skru av GPSen og håndfly dronen. Vi minner om at de fleste leverandører av droner har flere software leverandører som kan benyttes for GPS flyvning og som kan vurderes. Det er svært viktig at du tester disse godt ut før du flyr i nærheten av mennesker eller objekter som kan komme til skade.

På sikt vil denne problemstillingen løses ved at Luftfartstilsynet angir grensene for drone-forbudssoner slik at produsentene kan harmonere sine geofencing-systemer etter dette. 

 

Sist oppdatert: 01.03.2023