P.O. Box 243
8001Bodø
Luftfartstilsynet avviser ufullstendige søknader
Fra og med 1. februar 2025 innfører Luftfartstilsynet en ny praksis vedrørende ufullstendige søknader. Bakgrunnen for endringen er utfordringer med ufullstendige søknader, som har ført til forsinkelser og økt ressursbruk på innhenting av manglende opplysninger. Ufullstendige søknader vil fra ovennevnte dato bli avvist.
De nye retningslinjene innebærer at ved søknader som involverer en kontrollant, skal sendes direkte til Luftfartstilsynet av kontrollanten selv. Hvis en søknad blir avvist på grunn av manglende dokumentasjon, må en ny søknad sendes inn, og denne vil bli behandlet etter mottaksdato. For å unngå forsinkelser oppfordres søkere og kontrollanter til å sette seg godt inn i kravene og dobbeltsjekke at skjemaer er korrekt utfylt og all nødvendig dokumentasjon
er vedlagt før innsending.
Målet med tiltakene er å redusere behandlingstiden, forbedre ressursutnyttelsen og skape en mer effektiv og rettferdig søknadsprosess. Luftfartstilsynet ønsker med dette å sikre en bedre opplevelse for alle involverte og levere mer effektive tjenester.
Endringen er gjeldende fra 1. februar 2025.