P.O. Box 243
8001Bodø
Oppheving av kravet om teknisk og operativ godkjenning for skolebaser
Denne AIC-en informerer om oppheving av bestemmelsen i forskrift 30. oktober 2001 nr. 1231 om krav til teknisk/operativ godkjenning av flyplasser (BSL E 1-2) punkt 4.1 bokstav e.
Bakgrunn for regelverksendringen
Kravet i BSL E 1-2 pkt. 4.1 bokstav e var en særnorsk bestemmelse om krav om godkjenning av flyplass med base for treningsflyging. Endringen av BSL E 1-2 må sees i lys av forordning (EU) 2018/1119 av 31. juli 2018 om deklarerte treningsorganisasjoner (DTO-forordningen). Gjennom DTO-forordningen har det blitt innført nye regler for treningsorganisasjoner i allmennflysegmentet. Disse gis anledning til å drive opplæring som såkalte DTO-er (Declared Training Organisations). Regelverket stiller krav til bl.a. landingsplasser som skal benyttes i treningen.
DTO-forordningen er resultat av et større arbeid i EU og EASA rettet mot regulering av, og tilsyn med, allmennflyging. Utviklingen er også reflektert i Samferdselsdepartementets strategi for småflyvirksomhet fra 2017 og Luftfartstilsynets policydokument om fremtidens regulering av allmennflygingen i Norge fra 2016.
I lys av DTO-forordningen er det ikke lenger behov for en særnorsk regulering av flyplassene hvor en treningsorganisasjon i allmennfly- og luftsportssegmentet har base. Endringen innebærer at ansvaret for å bruke egnede landingsplasser i treningsflygingen pålegges treningsorganisasjonen, ikke flyplassinnehaveren. I AIC-N 01/19 fra 18. januar 2019 har Luftfartstilsynet informert om DTO-forordningen.
Base for kommersiell treningsflyging gjennom ATO-er vil fremdeles utløse krav om teknisk og operativ godkjenning. Kravet til konsesjon for landingsplasser berøres heller ikke av endringen. Konsesjonskravet kan gjelde basen som en flyskole opererer fra, men også andre landingsplasser som benyttes til skoleflyging.
Pkt. 4.1 bokstav e er fjernet med virkning fra 1. september.
Hvordan flyplassinnehavere skal forholde seg til endringen
Saksbehandlere for teknisk og operativ godkjenning i Luftfartstilsynet har sendt ut brev til innehavere av flyplasser i sin tilsynsportefølje som kan tenkes berørt av endringen i BSL E 1-2. Det avklares altså for den enkelte flyplass om det fortsatt gjelder et krav om godkjenning for flyplassen. Dette skjer i tilfelle på grunnlag av annen aktivitet enn base for skoleflyging.