Informasjon om regler for leie av luftfartøy
Innleie av luftfartøy er underlagt strenge regler avhengig av formålet og typen leieavtale. Det skilles hovedsakelig mellom dry lease, der innleier har operativt ansvar, og wet lease, der utleier står for operasjon og vedlikehold. Denne artikkelen gir en oversikt over gjeldende regelverk og krav til godkjenning fra Luftfartstilsynet for ulike typer innleie, inkludert spesialiserte operasjoner og innleie fra tredjeland.
Leie av luftfartøy er i ulik grad regulert ut fra hvilken virksomhet luftfartøyene skal brukes i. Begreper som benyttes er:
- Dry lease: Leie av luftfartøy for å benytte dette til egne operasjoner og med egen besetning. Den som leier (innleier) har operativt-, teknisk- og kommersielt ansvar for driften av luftfartøyet.
- Wet lease: Leie av luftfartøy med besetning fra en annen luftfartoperatør. Utleier har operativt- og teknisk ansvar for driften av luftfartøyet. Innleier har kommersielt ansvar, dvs. ansvar overfor passasjerene og risikoen for operasjonens lønnsomhet.
Innleie hos AOC-sertifisert luftfartsselskap og hvor fartøyet brukes til kommersiell lufttransport
Innleie av luftfartøy er regulert i forordning (EU) 965/2012[1] ORO.AOC.110, forordning (EF) 1008/2008[2] artikkel 13, supplert med nasjonale regler i forskrift om luftransporttjenester i EØS (BSL A 2-1) § 6 og § 7.
- Dry lease: Avtale om dry-lease må være godkjent av Luftfartstilsynet før leieforholdet trer i kraft. Søknad skal sendes Luftfartstilsynet for behandling, jf, BSL A 2-1 § 6, forordning (EF) 1008/2008 artikkel 13 nr. 2 og forordning (EU) 965/2012 ORO.AOC.110(a). Signert leieavtale skal vedlegges søknaden, og avtalen skal minimum inneholde de opplysninger som følger av forskriftens § 6, annet ledd. I tillegg anbefaler vi at «skjema for oppsummering ved søknad om innleie av luftfartøy» fylles ut og legges ved søknaden. Dette vil bidra til å effektivisere behandlingen av søknaden. Slikt skjema finner du i bunnen av denne artikkelen.
- Wet lease: Avtale om wet-lease må være godkjent av Luftfartstilsynet før leieforholdet trer i kraft. Søknad sendes Luftfartstilsynet for behandling, jf. forskriftens § 7, og forordning (EF) 1008/2008 artikkel 13 nr. 2 og forordning (EU) 965/2012 ORO.AOC.110(a). Følgende betingelser må være oppfylt;
- utleier av fartøyet må ha gyldig lisens og AOC
- innleier må operere fartøy av samme kategori
- operativt og teknisk ansvar må påhvile utleier
- innleier må ha det kommersielle ansvaret
- Utleie: Avtale om utleie (dry-lease) fra et norsk AOC-sertifisert luftfartsselskap skal godkjennes av Luftfartstilsynet før leieforholdet trer i kraft jf. forordning (EU) 965/2012 ORO.AOC.110(e). Ved avtale om wet-lease fra et norsk AOC-sertifisert luftfartsselskap skal Luftfartstilsynet varsles om avtalen i henhold til forordning (EU) 965/2012 ORO.AOC.110(f).
- Innleie fra tredje-land: Innleie fra operatører som hører hjemme i land utenfor EU/EØS-området er underlagt ytterligere regler.
- Dry lease: Søker må dokumentere at vilkårene oppstilt i forordning (EU) 965/2012 ORO.AOC.110(d) er oppfylt.
- Wet lease: Søker må dokumentere at vilkårene oppstilt i forordning (EU) 965/2012 ORO.AOC.110(c) og forordning (EF) 1008/2008 artikkel 13 nr. 3 er oppfylt.
Innleie hos luftfartsselskaper for spesialiserte luftfartsoperasjoner (SPO) og hos ikke-kommersielle operatører
Innleie til bruk i kommersielle spesialiserte luftfartsoperasjoner (SPO) krever kun godkjenning fra Luftfartstilsynet dersom det leies fra et tredjeland[3]. Vilkårene som må oppfylles følger av forordning (EU) 965/2012 ORO.SPO.100(c).
Operatøren som leier inn et fartøy må uansett sende oppdatert deklarasjon til Luftfartstilsynet, j forordning (EU) 965/2012 f. forordning (EU) 965/2012 ORO.DEC.100(d).
Ved leie av luftfartøy til bruk i ikke-kommersielle operasjoner er det ikke krav om godkjenning av leieavtalen. Dersom luftfartøyet er komplekst skal imidlertid oppdatert deklarasjon sendes Luftfartstilsynet jf. forordning (EU) 965/2012 ORO.DEC.100(d).
[1] Gjennomført i Norge ved forskrift 7. august 2013 nr. 965 om luftfartsoperasjoner
[2] Gjennomført i Norge ved forskrift 12. august 2011 nr. 833 om lufttransporttjenester i EØS
[3] Land utenfor EU/EØS-området.