Oppdatering av forskrift om ubemannede luftfartøyer BSL A 7-2
Foto: Mediawhalestock / Mostphotos
Samferdselsdepartementet har nå vedtatt forskrift om ubemannede luftfartøy.
Forskriften erstatter dagens forskrift om luftfart med ubemannet luftfartøy i åpen- og i spesifikk kategori BSL A 7-2.
Hva er nytt i forskriften?
- Forskriften endrer navn til forskrift om ubemannede luftfartøy.
- Dagens regler om bruk av drone i åpen- og spesifikk kategori er videreført, men flyttet til kapittel 2 i forskriften.
- De felleseuropeiske reglene i droneforordningen (EU) 2019/947 har blitt tatt inn i EØS-avtalen. Dette er nå reflektert i forskriftens § 4. Dette medfører ingen praktisk forskjell for de fleste brukerne av forskriften. Denne EØS-gjennomføringen er likevel det som formelt åpner det felles europeiske markedet for dronetjenester for norske operatører. Norske droneoperatøren kan derfor nå tilby sine tjenester i resten av EU/EØS-området uten fare for formelle innsigelser fra andre.
- Endring av reglene om forsikringsplikt for små droner som brukes i åpen kategori. For droner veier mindre enn 250g inkludert nyttelast er det ikke lenger krav om ansvarsforsikring så lenge dronen flys etter reglene for åpen kategori. Luftfartslovens regel om ansvar uten skyld (objektivt ansvar) gjelder heller ikke for slike droner. Dette gjør at kravet om skyld som ellers gjelder ved skadetilfeller, også blir å gjelde ved flyging av slike droner. Den enkelte kan derfor vurdere selv om man ønsker å forsikre slike droner.
- De felleseuropeiske reglene i forordning (EU) 2019/945 blir gjeldende i Norge. Reglene er gjennomført i forskriftens kapittel 3. Dette medfører at reglene om produktkrav for masseproduserte droner til bruk i åpen kategori blir gjeldende. Det samme gjelder reglene om markedstilsyn med slike droner overfor produsenter og salgsledd. Luftfartstilsynet er utpekt som myndighet for å ivareta dette tilsynsarbeidet.
- Forordning (EU) 2019/945 inneholder også regler om droneoperatører fra tredjeland, dvs. utenfor EØS-området. Disse reglene blir nå gjeldende i Norge.
- Oppheving av gammel utgave av BSL A 7-2: Forskrift om luftfart med ubemannet luftfartøy i åpen- og i spesifikk kategori.
Ettersom forskriften viderefører de tidligere reglene i BSL A 7-2, får ikke den nye forskriften noen andre konsekvenser for norske droneoperatører. Operatører som har operasjonsmanual må imidlertid oppdatere referansene til forskriften.
Sist oppdatert: 20.11.2024