P.O. Box 243
8001Bodø
Luftfartstilsynet informerer om vesentlige endringer på sertifisering av flydeler
Luftfartstilsynet (LT) ønsker å informere alle norske aktører innenfor luftdyktighet om vesentlige endringer i forbindelse med samarbeidsavtalen mellom LT og Transport Canada (TCCA).
Avtalen bygger på Bilateral Aviation Safety Agreements (BASA) mellom EU og Canada.
I forbindelse med avtalen er det utarbeidet to dokumenter som beskriver den praktiske gjennomføringen av avtalen.
- EASA Maintenance Annex Guidance (MAG), Rev. 3, beskriver krav til myndigheter og vedlikeholdsorganisasjoner som ønsker å utøve privilegier på det andre landets luftfartøy og komponenter
- Technical Implementation Procedures for Airworthiness and Environmental Certification, Rev. 4
LT ønsker å informere om vesentlige endringer i MAG.
Vedlikeholdsorganisasjoner som har eller ønsker TCCA Approval:
Alle norske godkjente vedlikeholdsorganisasjoner som ønsker å vedlikeholde kanadisk registrerte luftfartøyer må søke om rettigheter til LT i henhold til MAG, som tidligere.
Når det gjelder godkjente vedlikeholdsorganisasjoner som vedlikeholder motorer, propeller og andre komponenter, faller kravet om kanadisk godkjenning bort.
Norske og kanadiske myndigheter aksepterer gjensidig at vedlikehold som er sertifisert på EASA Form 1 og TCCA Form One kan installeres på alle norske og kanadiske luftfartøy og komponenter.
I denne forbindelse ber LT alle vedlikeholdsorganisasjoner som har TCCA rettigheter til vedlikehold innenfor klasse B og C om å sende inn «Approval Letter» for TCCA godkjenning til LT, senest 15. november 2024.
De som har TCCA rettigheter med kombinasjon luftfartøy og komponenter, må sende ny søknad til LT, hvor rettigheter for komponenter fjernes.
For alle aktører:
Endringen innebærer at alle komponenter som er sertifisert på TCCA Form One kan benyttes på norskregistrerte fartøy.
Etter 15. november 2024 skal nye:
- EASA Form 1 ikke ha TCCA «release»
- TCCA Form One ikke ha EASA «release»
Endringene kan medføre behov for revisjon av selskapenes Maintenance Organisation Exposition kapittel 2.2 og kapittel 8.