P.O. Box 243
8001Bodø
Endring av forskrift om luftfart med helikopter – bruk av offshore helikopterdekk (BSL D 5-1)
Luftfartstilsynet har vedtatt forskrift 26. mars 2023 om endring av forskrift om luftfart med helikopter – bruk av offshore helikopterdekk (BSL D 5-1). Forskriften trådte i kraft 3. april 2024.
Forskriften gjennomfører følgende endringer i BSL D 5-1:
- § 21 nytt fjerde ledd
Bestemmelsen re-introduserer tekst som hadde falt ut ved forrige revisjon av forskriften. Dette skapte usikkerhet om hvorvidt gangbro rundt helikopterdekk er tillatt som alternativ sikring mot fall fra helikopterdekket. Teksten som nå tas inn klargjør at dette er tillatt, slik det stod i tidligere utgave av forskriften.
- Endring § 26
Teksten i bestemmelsen endres for å presisere at den hinderfrie sektoren skal regnes fra ytterkanten av konstruksjonene som neves, samt få med at utkragingen også regnes med blant disse konstruksjonene.
- Endring av § 45
BSL D 5-1 § 45 regulerer hvilken brann- og redningsberedskap som må være etablert på et helikopterdekk for at helikopteroperatøren skal kunne benytte det. Endringen re-introduserer tekst som gjør at helikopterdekk på skip som er godkjent etter Sjøfartsdirektoratets forskrifter kan benyttes.
- Endring § 53
Teksten i fjerde ledd endres for å få med henvisning til § 21 fjerde og femte ledd. Dette skyldes at det som nevnt over tas inn nytt fjerde ledd i § 21, og hvor eksisterende fjerde ledd blir nytt femte ledd. Endringen gjenoppretter tilstanden som utilsiktet har blitt endret, dvs. at det varige unntaket som § 53 fjerde ledd omhandler skal gjelde både bredden på selve gangbroen og bredden på fallsikringen utenfor helikopterdekket.
Teksten i femte ledd endres slik at helikopteroperatøren også må kompensere for eventuelt økt risiko som følge av unntakene i bestemmelsens tredje og fjerde ledd, og ikke bare risiko etter første og annet ledd som i dagens utgave av bestemmelsen.
Forskriften er publisert på Luftfartstilsynets nettside og på lovdata.no:
Lenke til forskriften: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2024-03-26-542