Det norske flysikkerhetsprogrammet
Hensikten med det norske flysikkerhetsprogrammet er å forbedre sikkerheten, fra et allerede høyt nivå.
Den andre utgaven av det norske flysikkerhetsprogrammet ble signert i september 2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og luftfartsdirektør Lars Kobberstad.
Et verktøy for bedre oversikt
Flysikkerhetsprogrammet beskriver hva flysikkerhetsarbeidet på myndighetsnivået i Norge består av og hvordan det er organisert. Det skal bidra til at myndighetene har bedre oversikt, og dermed økt flysikkerhet. Regelverk og tilsyn er som kjent ikke tilstrekkelig for å forbedre flysikkerheten. Med flysikkerhetsprogrammet forplikter vi oss til å supplere med andre verktøy, som risikostyring. Hensikten med risikostyring er å identifisere de områdene der risikoen er størst og hvem som kan gjøre noe med det, slik at vi kan velge mer treffsikre tiltak.
Tett dialog
Et vellykket flysikkerhetsprogram fordrer godt samarbeid på flere nivåer:
- Internasjonalt og regionalt samarbeid gjennom felles aktiviteter og deling av beste praksis.
- Samarbeid mellom alle de statlige luftfartsmyndighetene.
- God sikkerhetsdialog og deling av sikkerhetsinformasjon mellom myndigheten og luftfartsaktørene.
I sum gir flysikkerhetsprogrammet bedre styring med flysikkerheten i Norge. Dette er helt i tråd med Luftfartstilsynets visjon: Sammen for sikker luftfart!
Initiativ fra FNs organisasjon for sivil luftfart (ICAO)
Initiativet til å etablere statlig flysikkerhetsprogram kommer fra FNs organisasjon for sivil luftfart, International Civil Aviation Organization (ICAO). Senere har også EU stilt tilsvarende krav, og disse kravene gjelder også i Norge.
I tillegg til det statlige flysikkerhetsprogrammet har Norge og EU tidligere innført krav om at luftfartsorganisasjoner skal ha sikkerhetsstyringssystemer (Safety Management System). Dette er lignende mekanismer for sikkerhetsstyring på organisasjonsnivå. Du kan lese mer om Safety Management System på EASAs nettsider.