Politiattest til bakgrunnssjekk i din digitale postkasse

Når du søker om norsk uttømmende politiattest (UPA) til søknad om bakgrunnssjekk, vil du fra 1. mars 2020 motta politiattesten i din digitale postkasse eller i posten om du ikke har digital postkasse. Politiet vil ikke lenger sende originalen direkte til Luftfartstilsynet, du må sende denne videre til Luftfartstilsynet. Les mer om endringen her.

Ny prosedyre fra 01.03.2020:

  • Du logger inn via www.politi.no/politiattest for å søke om politiattest elektronisk (søknad per post om du ikke har mulighet til å søke elektronisk). Politiattesten er gratis.
  • Husk å velge kategori: luftfart, og formål: bakgrunnssjekk.
  • Du vil få type uttømmende politiattest i din digitale postkasse – og du må selv videresende denne til Luftfartstilsynet. Se hvordan her.


Du er selv ansvarlig for å få sendt politiattest til Luftfartstilsynet.
Du må ikke legge med politiattesten elektronisk i søknaden om bakgrunnssjekk. Politiattester skal heller ikke sendes med e-post til Luftfartstilsynet.

Søknad om bakgrunnssjekk

Vi minner om at du også må fylle ut søknad om bakgrunnssjekk. For å få behandlet søknaden om bakgrunnssjekk må Luftfartstilsynet ha både utfylt søknad og politiattest(er)*. 

Når søknad og politiattest(er) er mottatt vil vi behandle søknaden. Du kan følge status på Min side (øverst til høyre på luftfartstilsynet.no).

Hvis du har spørsmål vedrørende politiattest eller bakgrunnssjekk, send oss gjerne e-post – husk å oppgi fullt navn og fødselsdato ved henvendelser. 

 


* fra alle land du har vært registrert bosatt mer enn seks måneder de siste fem år. Utenlandske politiattester må ikke legges med i søknad elektronisk, eller sendes med e-post. Politiattest(er) kan lastes opp på Min side (øverst til høyre på vår nettside), sendes med post til Luftfartstilsynet eller sendes til digital postkasse via Digipost.

Sist oppdatert: 25. feb 2020